EPN-V2

PMEDPRA30 Klinisk praksis i ambulansetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies C, Placement in the Ambulance Service
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter veiledede kliniske studier i bilambulansetjenesten. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres og prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av handlingskompetanse. Studenten skal kunne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å løse oppgaver og problemer i klinisk praksis.

Læringsutbyttene skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Emnet gir en innføring i grunnleggende teorier om makt og grunnleggende teori om organisasjon og ledelse som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner med makt-, organisasjons- og ledelsesteori. Hvordan lederroller og styringsinstrumenter henger sammen og virker inn på drift og utvikling av virksomheter er et hovedfokus.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • maktrelasjoner og former for makt,
  • organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
  • organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
  • planlegge og iverksette endringsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
  • bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
  • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
  • anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.

Vurdering og eksamen

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Sensorordning

Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Kontaktlærer fra OsloMet deltar i midtvurderingen, men kan også delta i sluttvurderingen ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Del 2) Teoretisk og praktisk prøve vurderes av sensorer hos Statens Vegvesen.

Emneoverlapp