EPN

PMEDPRA30 Klinisk praksis i ambulansetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies C, Placement in the Ambulance Service
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter veiledede kliniske studier i bilambulansetjenesten. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres og prøves i kliniske studier og danner grunnlag for utvikling av handlingskompetanse. Studenten skal kunne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å løse oppgaver og problemer i klinisk praksis.

Læringsutbyttene skal oppnås i varierte ambulanseoppdrag. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første og andre studieår, eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten

  • kan gjøre rede for vurdering av risiko og sikkerhet i det prehospitale pasientforløpet
  • kan gjøre rede for funksjonene til helseoperativ- og tverrfaglig ledelse og organisering på skadestedet
  • kan gjøre rede for observasjon og tiltak i forbindelse med farlig gods og farlige stoffer (CBRNE)
  • kan gjøre rede for og reflektere over begrensningene i bruken av medisinsk utstyr til bruk i undersøkelse, diagnostikk og behandling av akutt syke og skadde pasienter
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom legemidler og legemiddelhåndtering og paramedisinerens funksjons- og ansvarsområde
  • kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • kan forklare betydningen av forsknings- og utviklingsarbeid innen prehospital akuttmedisin
  • kan gjøre rede for sikkerhet i situasjoner der pasienten skal overleveres til andre behandlingsinstanser og omsorgsnivå

Ferdigheter 

Studenten

  • kan planlegge, vurdere og gjennomføre en risikovurdering og iverksette tiltak for å ivareta egen, pasientens og andres helse og sikkerhet i det prehospitale forløpet
  • kan beherske de grunnleggende prinsippene for ledelsesfunksjonen i forbindelse med pasienthåndtering og oppdrag med flere helseressurser og/eller andre beredskapsaktører
  • kan benytte kliniske observasjoner i pasientundersøkelse og evaluering av pasientrettede medikamentelle- og ikke medikamentelle tiltak hos akutt syke og skadde pasienter
  • kan beherske vurdering og iverksetting av tiltak etter funn i primær- og sekundærundersøkelsen av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
  • kan beherske istandgjøring og utdeling av legemidler til pasient, overvåkning av legemiddelinntak samt observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel
  • kan gjennomføre pasientbehandling i prioritert rekkefølge i samsvar med gjeldende lovverk, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer  
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, retningslinjer og regelverk i sin tjenesteutøvelse
  • kan planlegge valg av omsorgsnivå og sted for overlevering av pasient
  • kan gjøre rede for sikker og forsvarlig forhåndsvarsling, samt muntlig og skriftlig rapportering til mottagende personell
  • kan samarbeide og nyttiggjøre seg av veiledning og tilbakemeldinger
  • kan beherske dokumentasjon av egen praksis herunder avviksmelding, rapportering av uønskede hendelser og lovpålagt varsling til andre myndigheter  
  • kan beherske utrykningskjøring i henhold til gjeldende lover og regler

Generell kompetanse 

Studenten   

  • viser empati og respekt for pasient, pårørende og samarbeidspartnere
  • kan forebygge konflikt og fremme sikker samhandling med pasienter/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere i stressende situasjoner ved bruk av relasjons- kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske og juridiske utfordringer i sin tjenesteutøvelse
  • kan utveksle kompetanse, foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan reflektere over paramedisinerens kompetanse og faglige handlingsrom i relasjon til øvrige profesjoner
  • kan gjøre rede for sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid og levekår i sin tjenesteutøvelse
  • kan vurdere risiko og forebygge og rapportere eventuelle uønskede hendelser samt følge opp systematisk kvalitetsarbeid
  • kan identifisere, vurdere og reflektere over behovet for videre læring etter endt utdanning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av veiledede kliniske studier og studentaktive metoder i form av refleksjonsnotater og selvstudier på simulering- og ferdighetsenheten. Kjøreopplæring i utrykningskjøring inngår for studenter som ikke har hatt dette tidligere i studiet.

Emnet innledes med en praksisforberedende dag og etterfølges av klinisk veiledet praksis i ambulansetjeneste i åtte uker. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid, og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis: 

  • Tre refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent) *
  • Individuell praktisk test ved simulering- og ferdighetsenheten på OsloMet
  • Innlevert og signert praksisdokument 

* Dersom studenten har kjøreopplæring i PMEDPRA30 skal studenten kun levere to refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent) 

Studenten har inntil to forsøk på å få godkjent skriftlige og praktiske arbeidskrav knyttet til praksis. Dersom et skriftlig arbeid ikke blir godkjent, må dette omarbeides og leveres på nytt. Dersom en praktisk test ikke blir godkjent, må denne tas på nytt.  En student som får ikke godkjent etter første forsøk vil få individuell tilbakemelding og råd om hva som må forbedres for å få godkjent arbeidskravet. Dersom det andre forsøket på et skriftlig eller praktisk arbeidskrav heller ikke godkjennes blir praksis registrert som ikke bestått. Dette teller som ett (1) forsøk på å bestå praksis. 

Vurdering og eksamen

Del 1) Vurderte kliniske studier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksis i ambulansetjenesten» i programplanens hoveddel. 

Del 2) Utrykningsprøve, teoretisk og praktisk prøve i utrykningskjøring arrangert av Statens Vegvesen. Teoretisk prøve i utrykningskjøring skal avlegges før den praktiske prøven, jamfør Utrykningsforskriftens § 2.

Studenten må bestå både del 1 kliniske studier og del 2 utrykningsprøve for å bestå emnet som helhet. Dersom studenten blir vurdert til ikke bestått i en av delene må denne delen tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Kontaktlærer fra OsloMet deltar i midt- og sluttvurdering etter kriterier beskrevet i «Manual for kliniske studier». Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. 

Del 2) Teoretisk og praktisk prøve vurderes av sensorer hos Statens Vegvesen.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med PARAPRA2AB Kliniske studier, trinn 2.