Programplaner og emneplaner - Student
PMEDPRA10 Klinisk praksis i ambulansetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies A, Placement in the Ambulance Service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Obligatoriske aktiviteteter
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden
Hensikten er at studentene skal være forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivit arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Forkunnskapskrav
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1: ferdighetstrening i profesjonell samhandling (dialogseminar) som går over 4 dager
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig flervalgseksamen under tilsyn, 3 timer.
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer
Vurderingsuttrykk
Drama er en estetisk erkjennelsesform. Gjennom opplevelse av andres og egen skaping av dramatiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og inngår i skolens undervisning på alle trinn.
Drama er også et estetisk kommunikasjonsfag og har sin forankring både i teaterkunsten og i pedagogikken. Drama forener aspekter ved begge disse i et eget fag. Forankringen i teaterkunsten synliggjøres gjennom vektlegging på ferdigheter i og kunnskaper om teatrets historie, teatrets formspråk, dramaturgiske virkemidler, agering, strukturering av spill m.m. Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og oppdragelsesarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved drama er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre. Drama kan derfor fremme den personlige og sosiale utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.
Emnet inneholder følgende tre hovedområder:
- Dramapedagogikk.
- Teaterkunnskap.
- Videreutvikling av uttrykk og samspill
Sensorordning
The course is intended to give students knowledge about different cultures’ forms of expression and significance. Particular emphasis will be placed on knowledge about the relationship between culture and sustainability. The course will provide students with knowledge about, skills in and attitudes to aesthetic tools relating to the design process, including three-dimensional forms, concepts and processes. It will develop students’ ability to reflect critically and produce written descriptions and argumentation.
Mainly written, but also oral communication.
The course is intended to promote knowledge about and awareness of how to safeguard cultural and aesthetic qualities in design assignments vis-à-vis clients, partners and users. The work will result in a written assignment. When working on the assignment, the student will contact relevant expert communities and user groups.
Emneoverlapp
Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger i mindre grupper eller klasser. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/framvisninger foregår i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.
Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og annet studiearbeid. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.
I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.
Praksis
Emnet innehar en kort dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Emneansvarlig har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.
Dramapraksis består av utprøving av undervisningsopplegg i om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning gjennom praksisdagene. Det skal leveres et skriftlig refleksjonsnotat om praksis i etterkant av gjennomføring.
Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.