Programplaner og emneplaner - Student
PMEDPRA10 Klinisk praksis i ambulansetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies A, Placement in the Ambulance Service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap, teoretisk og praktisk
- har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
- harkunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
- har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
- kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
- kan improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
- kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
- viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
- evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan medisinsk utstyr til bruk i undersøkelse, diagnostikk og behandling av akutt syke og skadde pasienter skal benyttes
- kan gjøre rede for forsvarlig legemiddelhåndtering i henhold til lover, forskrifter og lokale retningslinjer
- kan beskrive grunnleggende kunnskapsbaserte retningslinjer til bruk i undersøkelse, behandling og diagnostikk av akutt syke og skadde pasienter
- kan utdype pasient- og brukerrettighetslovens relevans i pasientrettet arbeid
- kan utdype helsepersonellovens relevans i pasientrettet arbeid
- kan utdype pasientjournalloven
- kan forklare betydningen av lov om vern mot smittsomme sykdommer i pasientrettet arbeid
- kan beskrive praksisstedets rutiner og lokale retningslinjer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre rutinemessige daglige og ukentlige arbeidsoppgaver på praksisstedet i henhold til lokale retningslinjer
- kan beherske relevant diagnostisk medisinsk utstyr, inkludert overføring av elektrokardiogram til relevant mottagende instans
- kan anvende prinsipper om risikovurdering og iverksette tiltak for å ivareta egen, pasientens og andres helse og sikkerhet
- kan beherske grunnleggende bruk av smittevernutstyr
- kan anvende kommunikasjonsutstyr i samsvar med gjeldende nasjonale regelverk og prosedyrer samt gjøre rede for bruken av det og annet relevant IKT-verktøy ved operativt arbeid
- kan gjennomføre en pasientsamtale basert på grunnleggende kommunikasjonsprinsipper
- kan vurdere og iverksette tiltak etter funn i primærundersøkelse av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
- kan legge til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp uavhengig av alder, psykisk tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn
- kan innhente, kritisk vurdere og behandle pasientopplysninger i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt
- kan samhandle med pasienter, pårørende, kollegaer, samarbeidspartnere og andre, uavhengig av kjønn, alder eller etnisk bakgrunn
- kan beherske grunnleggende forflytningsteknikk
- kan i samhandling med veileder beherske utdeling og administrering av legemiddel til pasient
- kan beherske overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel
- kan beherske fortynning av legemidler
- kan i samhandling med veileder vurdere og iverksette tiltak etter funn i sekundærundersøkelse av akutt syke og skadde pasienter på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte
- kan samhandle med veileder i valg av omsorgsnivå og leveringssted
- kan beherske dokumentasjon av relevante og nødvendige opplysninger om pasienten i ambulansejournal
- kan samhandle med praksisveileder om pasientrapportering
Generell kompetanse
Studenten
- kan håndtere prinsipper om hygiene og smitte for å gi forsvarlig helsehjelp
- kan vise respekt og omsorg på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere
- kan identifisere og reflektere over lovverk som er relevant for profesjonsutøvelsen
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere
- kan reflektere over egne læringsstrategier
- kan håndtere tilbakemeldinger og veiledning
- kan reflektere over tverrfaglig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av veiledede kliniske studier, seminarer, simulerings- og ferdighetstrening og arbeid med refleksjonsnotater. Noen av studentene vil få opplæring i utrykningskjøring i løpet av dette emnet, øvrige studenter vil få det senere i studiet.
Emnet består av en praksisforberedende uke samt veiledet klinisk praksis i ambulansetjenesten i 15 uker. Innholdet i praksisperiodene varierer med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil således tilby varierte arenaer for studiene når det gjelder problemstillinger, diagnoser og kompleksitet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å bestå praksis:
- Tre refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent) *
- Innlevert og signert praksisdokument
- Godkjent radioterminalkurs for ambulansepersonell
* Dersom studenten har kjøreopplæring i PMEDPRA10 skal studenten kun levere to refleksjonsnotater på 1500 ord (+/- 10 prosent)
Studenten har inntil to forsøk på å få godkjent skriftlige arbeidskrav knyttet til praksis. Dersom et skriftlig arbeid ikke blir godkjent, må dette omarbeides og leveres på nytt. En student som får ikke godkjent etter første forsøk vil få individuell tilbakemelding og råd om hva som må forbedres for å få godkjent arbeidskravet. Dersom det andre forsøket på et skriftlig arbeidskrav heller ikke godkjennes blir praksis registrert som ikke bestått. Dette teller som ett (1) forsøk på å bestå praksis.
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av praksis i ambulansetjenesten» i programplanens hoveddel.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.
Sensorordning
Begge eksamensdeler vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Emneoverlapp
Innholdet i emnet består av følgende hovedtemaer:
Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid
I dette hovedtema skal studentene videreutvikle sin praktiske musikkfaglige kompetanse, sine ferdigheter i musikalsk ledelse og samspill og sitt personlige musikalske uttrykk.
- Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte pa- a- gi studentene mulighet til a- oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og i folkedanser fra ulike land.
- Kor: Korsangen tar sikte pa- a- dyktiggjøre studentene i a- bruke stemmen i flerstemt sang og oppøve evnen til a- fungere i en stemmegruppe som en del av en større musikalsk helhet. Gjennom korsang trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delomra-dene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
- Vokal tradisjonsmusikk: Undervisningen tar sikte pa-, gjennom muntlig overlevering, a- gi studentene et bredt og allsidig sangrepertoar knyttet til vokal tradisjonsmusikk.
- Spill: Studentene fa-r enkel innføring i et av akkordinstrumentene gitar eller ukulele
- Samspill og arrangering: Studentene får øving i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter, samt lage enkle, metodisk tilrettelagte komposisjoner og arrangementer. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
- Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse
- Teori og hørelære : Det gis undervisning i enkel note-, rytme-, akkord- og hørelære.
- Musikkpedagogikk/musikkmetodikk : Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn
- Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn
- Veiledning og ledelse i barnehagen som understøtter emnet «Musikk, samspill og ledelse»
- Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering og lyttemetodikk, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
- Barn og personalets ulike erfaring, kultur og tilhørighet som ramme for «musikk, samspill og ledelse» i barnehagen