Programplaner og emneplaner - Student
PMED3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema. Problemstillingene skal være relatert til paramedisinyrket. Fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt i emnet. Å finne, forstå og kritisk vurdere kunnskap er sentralt i emnet, sammen med evnen til å jobbe selvstendig og gjennomføre og presentere et skriftlig, akademisk arbeid.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan forskningskunnskap kan benyttes i klinisk praksis
- kan gjøre rede for hvordan man kritisk vurderer forskning relatert til det kliniske paramedisinske feltet
- kan gjøre rede for grunnleggende forskningsmetode og vitenskapsteori
- kjenner til de viktigste etiske og juridiske rammene for helsefaglig forsknings- og kvalitetsforbedringsarbeid
- kan gjøre rede for etiske og juridiske temaer som er relevant for selvvalgt problemstilling
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det paramedisinske fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en problemstilling innen selvvalgt tema
- kan utarbeide et selvstendig faglig forsknings-, kvalitetsforbedrings- eller utviklingsarbeid i tråd med juridiske, etiske og akademiske retningslinjer
- kan gjennomføre en kritisk vurdering av forskningsartikler og andre kilder
- kan presentere relevante funn på en akademisk og strukturert måte
- kan presentere og drøfte funn opp mot annen fag- og forskningslitteratur
- kan drøfte funnenes kvalitet, relevans og overførbarhet til den paramedisinske rollen
- kan beherske grunnleggende vurderinger av personvern, samtykke og bruk av sensitive opplysninger
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over funnene ved å gjøre rede for disse opp mot klinisk erfaringskunnskap for å besvare bachelorprosjektets problemstilling
- kan reflektere over bruk av forskningskunnskap sammen med erfaringskunnskap i en paramedisinsk kontekst
- kan vise forståelse for sammenhengen mellom forskning, klinisk praksis, samfunn og helse
- behersker kildesøk for å finne relevant forskningskunnskap og/eller kunnskapsbaserte prosedyrer innenfor et selvvalgt tema
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning, seminarer, studiegrupper, gruppearbeid og selvstudier. Emnet starter med forelesninger som skal understøtte studentenes arbeid med valg av tema, utforming av problemstilling og prosjektskisse.
Bacheloroppgaven skrives som hovedregel i gruppe på tre studenter og tar utgangspunkt i et selvvalgt tema som faller inn under læringsutbyttet for bachelorutdanningen. Oppgaven skrives i form av en litteraturstudie. Det gis tilbud om én veiledningstime på prosjektskisse (gruppebasert) og inntil tre timer på bacheloroppgaven per gruppe. Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse, som beskriver tema for oppgaven. Prosjektskissen skal godkjennes av tildelt veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
- Skriftlig gruppeoppgave i form av prosjektskisse, 1000 ord +/- 10 prosent
- Tilstedeværelse på minimum to veiledningsmøter
Vurdering og eksamen
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på tre studenter* over 9-10 uker. Omfang: 10000 ord (+/- 10 prosent). Oppgaven skal skrives på norsk eller engelsk.
* Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon til å skrive oppgaven individuelt eller i gruppe på to studenter.
Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F, kan studentene i gruppen levere omarbeidet versjon til ny sensur én gang. Studentene får tilbud om inntil 3 timer veiledning ved eventuell ny sensur. Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, trenger de ikke å gjennomføre arbeidskravet om prosjektskisse på nytt. Hvis problemstillingen endres, må det ene arbeidskravet i form av prosjektskisse gjennomføres og godkjennes på nytt før studentene kan levere bacheloroppgaven til sensur.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
15 studiepoeng overlapp med PARA3900 Bacheloroppgave.