EPN-V2

PMED2110 Psykisk helse, rus og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health, Substance Abuse and Communication
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    The ability to effectively interpret and communicate complex economic information is more crucial than ever. This is a specialized course designed for journalism students who aim to master the art and science of financial reporting, with an emphasis on leveraging data science and programming skills to enhance their stories.

    Language of instruction is English. 

    This course is within the same specialization as the elective course Digital investigative journalism

  • Forkunnskapskrav

    None

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
    • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
    • har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
    • kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk
    • kan gjøre rede for konflikthåndtering og relevante deeskaleringsteknikker i møte med pasienter og pårørende
    • kan gjøre rede for tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus hos voksne i møte med pasienter og pårørende
    • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
    • kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
    • kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
    • kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
    • kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet
    • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
    • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
    • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
    • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
    • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten, inkludert folkehelseloven
    • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltakelse, inkludering, stigmatisering og opplevelse av helse 
    • kan begrunne behovet for kunnskapsbasert praksis og felles beslutningstaking
    • kjenner til epidemiologiske og statistiske mål og uttrykk som beskriver effekt og sammenhenger
    • kan forklare hvordan fordommer kan skape utfordringer i kommunikasjon og forståelse i møte med pasienter med psykiske lidelser og rusproblemer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
    • kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
    • kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
    • kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
    • kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
    • kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
    • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
    • kan identifisere og ivareta barn som pårørende
    • evner å kommunisere på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre, herunder også barn som pårørende, personer med flerkulturell bakgrunn, og med minoritetsspråklige personer
    • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
    • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
    • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
    • kan identifisere forskjellige typer profesjonelle og kliniske spørsmål, slik som spørsmål om behandling, diagnose, prognose, erfaringer og etiologi
    • kan, for hver type klinisk spørsmål, identifisere den foretrukne rekkefølgen av studiedesign

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
    • kan reflektere over egne fordommer og holdninger i møte med pasienter med psykiske helseutfordringer og rusproblematikk, og vise en respektfull og empatisk tilnærming i kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
    • kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
    • kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    • Lectures
    • Workshops
    • Group work

    The teaching takes place in person, on campus.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Presence will be mandatory (80 percent) given the class's strong practical and collaborative nature. Students who have more than 20 percent absence from class will not be qualified to take the exam.

    Assignment 1: Group project. Students are required to analyze a complex dataset that they have gathered. They must develop a hypothesis driven by data, collect and produce an appropriate dataset, and conduct a thorough analysis of it. The project must be carried out in groups of 2-4 students.

    In the practical tasks, the scope will vary depending on which types of media or combinations of these the student chooses. The extent will be specified in the assignment texts or individually in collaboration with the subject teacher. More information about the content and deadlines for the assignments can be found in the teaching plan, which is electronically available to the students at the start of the course.

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

  • Vurdering og eksamen

    The exam consist of an individual analytical report, 6 - 8 pages where the students engage in a critical discussion and reflection on their findings in the group project. The project must be handed in as an attachment to the exam.

    The students must write the exam in English. 

    Font type and size: Arial / Calibri / Verdana 12 pt. Line spacing: 1.5  

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All aids are permitted, as long as the student complies with the rules for source referencing.

  • Vurderingsuttrykk

    Grade scale A-F

  • Sensorordning

    All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

  • Emneoverlapp

    • 7,5 studiepoeng overlapp med PARA2100 Akuttmedisinsk etikk, konflikt og krisehåndtering.
    • 10 studiepoeng overlapp med PMED2100 Psykisk helse, rus og kommunikasjon
    • 5 studiepoeng overlapp med PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning
    • 2 studiepoeng overlapp med PMED1060 Kunnskapsbasert praksis.