EPN-V2

PMED1400 Vurdering og behandling av akutt syke og skadde, del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment and Treatment of Acute Sick and Injured Patients, Part 1
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Language of instruction: Norwegian and English

    This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.

  • Forkunnskapskrav

    The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare skademekanikk, kinetikk og energivurdering
    • kan gjøre rede for undersøkelsesmetodikk og forklare sammenhengen mellom tentativ diagnostikk og behandlingsintervensjoner
    • kan gjøre rede for de vanligst forekommende akutte skade- og sykdomsforløp
    • kan forklare hvordan aldring kan påvirke utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
    • kan beskrive hvordan ulike arbeidsmetoder, tiltak og medisinsk utstyr skal brukes i ulike akuttmedisinske situasjoner
    • kan forklare bruk av legemidler ved akuttmedisinske tilstander
    • kan gjøre rede for akuttmedisinsk beslutningstaking og valg av behandlings- og transportstrategier
    • kan referere til lovgivning knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt og melding om dødsfall
    • kan beskrive bakgrunn for journaldokumentasjon
    • kan gjøre rede for når det er behov for bistand fra personell med spesialkompetanse
    • kjenner til det videre undersøkelses- og behandlingsbehovet for ulike sykdoms- og skadetilstander slik at pasienter kan sorteres til beste effektive omsorgsnivå
    • kan gjøre rede for relevant forskning på problemstillinger innen paramedisin
    • kan gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og akuttmedisinske tilstander og skader

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre en selvstendig systematisk klinisk undersøkelse og deretter iverksette tiltak og velge arbeidsmetoder i samarbeid med en medstudent
    • kan anvende relevant medisinsk utstyr ved undersøkelse, klinisk vurdering og behandling
    • kan tolke et elektrokardiogram (EKG) og forklare sammenhengen med pasientens tilstand
    • kan beherske tiltak til de ulike akutte medisinske tilstander, herunder essensiell luftveishåndtering som bruk av bag/maske og supraglottiske tiltak
    • kan beherske bruk av utstyr for fjerning av fremmedlegemer, som magills tang og laryngoskop
    • kan utføre avansert hjerte- og lungeredning på voksne
    • kan vurdere fare for komplikasjoner og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, også i samarbeid med annet helsepersonell
    • kan vurdere hvilket behandlingsnivå pasienten skal transporteres til
    • kan bearbeide og anvende relevant forskning i skriftlig framstilling
    • kan gjennomføre og dokumentere anamneseopptak, klinisk undersøkelse og tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tentativ diagnostikk og intervensjon hos pasienter ved de mest sentrale akuttmedisinske tilstander og ved enkle og alvorlige skader
    • kan anvende kliniske retningslinjer og vitenskapelige artikler innen akuttmedisin
    • kan forklare hvordan sykdomstilstand/skadeomfang, forskjellige helseinstitusjoners kapasitet til pasientbehandling, transportavstand og transportløsninger påvirker valg av prehospital ressurs og transportdestinasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    The course will use varied, student-active work methods. The teaching will be given digital and physical, in addition to blended learning with seminars on campus during the course. Work and teaching methods include digital and physical lectures, individual literature studies and written work, oral presentations, group discussions and supervision. Up to two hours of guidance is given on the project description.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following must have been approved in order for the student to take the examination:

    • compulsory attendance and participation at seminar days for your own specialisation
    • presentation of own student’s project description for the master’s thesis with subsequent discussion in a plenary session
    • held the role of opponent, providing feedback on one or more fellow students' project plan (peer assessment/opponent)
  • Vurdering og eksamen

    A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.

    Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given opportunity to submit a reworked version.

    If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen.

  • Vurderingsuttrykk

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Sensorordning

    Pass/fail.

  • Emneoverlapp

    All answers are assessed by one examiner.

    An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.