EPN

PLU6300 Kvalitetsforbedring i praksis innen psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality Improvement in Practice in Mental Health
Studieprogram
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Studentene vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. De skal gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med utviklingshemming og deres psykiske helse. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
  • redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
  • forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
  • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
  • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
  • sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
  • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Webseminar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan
  • Deltakelse ved tre obligatoriske webseminar
  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webseminar

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 4000 ord.

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjekteksamen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema Kvalitetsforbedring i praksis, 15 stp.