EPN

PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemning Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health Problems and Learning Disabilities
Studieprogram
Videreutdanning i utviklingshemming, psykisk helse og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Programplanen for videreutdanning i psykisk lidelse og utviklingshemning er utarbeidet i samarbeid med Oslo universitetssykehus, Psykiatrisk avdeling for personer med utviklingshemning og autisme.

Formålet med studiet er å utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som har kunnskap og generell kompetanse i å bistå personer med utviklingshemning og psykisk lidelse. Yrkesutøverne skal bidra til et helhetlig og tverrfaglig tilbud tilpasset den enkelte bruker samt identifisere lidelser/sykdom slik at personer med utviklingshemning også får tilbud om behandling.

Nasjonale og internasjonale studier viser at utviklingshemmede er mer utsatt for å utvikle psykisk lidelse og atferdsforstyrrelse enn befolkningen generelt. Likevel er utviklingshemmede med psykisk lidelse underrepresentert når det gjelder utredning, behandling, forskning og faglig oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Utviklingshemmede var heller ikke en særlig påaktet gruppe i forbindelse med satsing på psykisk helse gjennom Opptrappingsplanen for psykisk helse. Mangel på kunnskap hos tjenesteytere både i de kommunale tjenestene og i spesialisthelsetjenesten, kan blant annet medføre at symptomer på psykisk lidelse misoppfattes og tilskrives personens funksjonshemning. Dette er en viktig del av forklaringen på underrapportering og underdiagnostisering av psykisk lidelse blant utviklingshemmede.

Psykisk lidelse hos utviklingshemmede generelt har blitt mer fokusert i løpet av de siste tiårene. I dag er det enighet om at mennesker med utviklingshemning utvikler de samme psykiske lidelsene som andre. En gruppe pasienter som er særlig sårbar for å utvikle store og sammensatte vansker ved psykisk lidelse, er personer med utviklingshemning og neuropsykiatriske tilleggstilstander som autismespektrumforstyrrelser (ASD), ADHD, Tourettes syndrom etc. Spesielt personer med ASD er kjent for å utvikle omfattende vansker forbundet med psykisk lidelse. Disse vanskene kan gi seg utslag i såkalt utfordrende atferd. Slik atferd har tradisjonelt blitt sett på som problematferd og ikke som symptom på psykiske vansker. Det er derfor et stort behov at fagpersoner som har kontakt med personer med utviklingshemning og tilleggsvansker, er i stand til å gjenkjenne tegn på psykiske vansker og samhandle terapeutisk med den enkelte bruker.

Studiet gir 30 studiepoeng og er organisert som deltidsstudium over 1 år. Studiet består av tre hovedtema og gir studentene kompetanse om psykisk lidelse og utviklingshemning, kartlegging og diagnostikk, klinisk omsorg og terapeutisk virksomhet. Videre vil lovverket som regulerer tjenestene fokuseres samt organiseringen av disse innen psykisk helsevern. 

Igangsetting av studiet forutsetter minimum 20 deltakere.

Forkunnskapskrav

Målgruppe

Målgruppen for dette studietilbudet er ansatte som yter tjenester og/eller miljøterapeutiske tiltak til personer med utviklingshemning og psykisk lidelse i pleie- og omsorgstjenestene. 

Opptakskrav

Formell kompetanse

Søkere må ha fullført 3-årig høyere utdanning innen helse- / sosialfag eller pedagogikk.  

Realkompetanse                               

Søkere over 25 år kan vurderes på grunnlag av realkompetanse.  Realkompetanse er definert som kunnskaper ervervet gjennom utdanning, yrkespraksis, organisasjonsarbeid eller på annen måte.                                         

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for kjennetegn ved utviklingshemning/utviklingsforstyrrelser
  • redegjøre for kjennetegn på hovedgrupper av psykiske lidelser: psykose, angst, stemningslidelser
  • redegjøre for ulike miljøterapeutiske tilnærminger
  • gjengi de viktigste behandlingsformene ved psykisk lidelse basert på biologiske og psykososiale forklaringer
  • redegjøre for lovverket som regulerer rettsvernet for brukerne
  • redegjøre for lovverket som regulerer psykisk helseverntjenesten og hvordan denne er organisert

  Ferdigheter

Studenten kan

  • kartlegge og vurdere brukers behov for ulike tiltak
  • iverksette, evaluere og dokumentere ulike tiltak/miljøbehandling

  Generell kompetanse

Studenten kan

  • argumentere for betydningen av tidlig diagnostisering
  • argumentere faglig og etisk for å sikre brukers interesser
  • samarbeide med pårørende
  • bidra til gode flerfaglige og tverretatlige samarbeidsrelasjoner

Innhold

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium og går over 2 semestre, med èn avsluttende eksamen på slutten av 2. semester.  Bestått eksamen gir 30 studiepoeng. Det vil totalt være 21 undervisningsdager fordelt på 7 samlinger. Disse vil bli brukt til tradisjonelle forelesninger og gruppeveiledning. Samlingene vil bli gjennomført ved OsloMet.

Studiet består av tre hovedtemaer:

  • Psykisk lidelse og utviklingshemning, kartlegging og utredning
  • Klinisk omsorg og terapeutisk virksomhet
  • Lovregulering og organisering av psykisk helseverntjenesten

Hovedtemaene vil bli presentert og behandlet dels integrert og dels ved egne undervisningsopplegg på de enkelte samlingene og i forhold til de ulike arbeidskravene. 

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet organiseres i samlinger med forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og diskusjon. I tillegg vil studentene bli delt inn i veiledningsgrupper, hvor endringsarbeid på egen arbeidsplass vil stå sentralt. Studentene måtte dessuten sette av tid til skriftlige oppgaver og selvstudier.  

Samlinger

Studiet består av 7 samlinger à 3 dager. Disse 21 dagene vil brukes til forelesninger og gruppeveiledning.  

Forelesninger

Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer og formidle relevante problemstillinger. 

Gruppearbeid og veiledning

Studentene skal gjennom studiet delta i en veiledningsgruppe. Disse gruppene møtes flere ganger gjennom studiet og vil bestå av inntil 8 deltagere. Veiledningen skal medvirke til endring av studentenes egen praksis. Veiledningsgruppene ledes av godkjente veiledere (fra Norsk sykepleierforbund eller Fellesorganisasjonen). 

Skriftlige oppgaver

Studentene skal gjennom hele studiet arbeide med ulike skriftlige oppgaver. Disse skal dokumentere og reflektere studentenes egen praksis. Videre skal de vise evne til å drøfte faglige utfordringer og etiske dilemmaer. Det gis tilbakemelding på de skriftlige oppgavene i veiledningsgruppene. 

Selvstudium

Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøver og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til avsluttende eksamen:

Prosess rundt endringsarbeid på egen arbeidsplass

Studenten skal presentere problemstilling og prosjektskisse for endringsarbeid på egen arbeidsplass. Videre skal litteratursøk i forbindelse med fordypningsoppgaven presenteres. Studenten skal også vise hvilke data som er samlet inn og presentere resultater av endringsarbeidet (totalt 5 arbeidskrav).

Studenten har rett til 2 forsøk på hvert arbeidskrav før ordinær eksamen. Dersom andre gangs innlevering/presentasjon ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet på nytt med neste kull.  

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse på samlinger og i veiledningsgruppene.   Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært, og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Vurdering og eksamen

Individuell fordypningsoppgave. Omfang på oppgaven: 6000 ord (+/- 10 %). 

Den avsluttende eksamen for studiet er en individuell fordypningsoppgave knyttet til et endringsarbeid på egen arbeidsplass. Gjennom denne oppgaven skal studentene vise at de kan anvende kunnskap i praksis. Endringsarbeidet skal derfor ta utgangspunkt i studentenes kliniske erfaringer og skal vise deres ferdigheter i å reflektere over og forbedre denne praksisen. Oppgaven skal følge universitetets regler for oppgaveskriving.    

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur èn gang.

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Èn intern (oppgaveveileder) og en ekstern

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen for dette studietilbudet er ansatte som yter tjenester og/eller miljøterapeutiske tiltak til personer med utviklingshemning og psykisk lidelse i pleie- og omsorgstjenestene. 

Opptakskrav

Formell kompetanse

Søkere må ha fullført 3-årig høyere utdanning innen helse- / sosialfag eller pedagogikk.  

Realkompetanse                               

Søkere over 25 år kan vurderes på grunnlag av realkompetanse.  Realkompetanse er definert som kunnskaper ervervet gjennom utdanning, yrkespraksis, organisasjonsarbeid eller på annen måte.