EPN-V2

PLU6000 Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord
Studieprogram
Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Videreutdanningen Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng) er et samlingsbasert studium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Studiet er en videreutdanning på masternivå og tilbys på deltid. Kravene til pedagogisk leder forutsetter gode lederferdigheter, og at disse ferdighetene må springe ut av et reflektert teoretisk perspektiv på ledelse og mulighet til å trene egne ferdigheter over tid i et godt strukturert kompetansetilbud. Tilbudet skal bidra til at studentene utvikle seg som ledere og blir bedre yrkesutøvere i rollen som pedagogisk leder. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt.

 

I videreutdanningen har gjennomføring av prosjektarbeid som mål å utvikle den enkelte leder, samtidig er tilbudet bygget på en ledelsesforståelse der vi legger til grunn at den pedagogiske leder også involverer personalet i sin lederutvikling. Vi ser medarbeiderne som sentrale samarbeidspartnere i å bistå den pedagogiske lederen i utvikling av sin lederrolle. Studiet vil gi de pedagogiske lederne verktøy til å utvikle en lærende organisasjon der hele personalet involveres. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens kultur og potensiale for faglig utvikling, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læringsmiljø. Med trening, oppgaver og øvelser ønsker vi å utvikle studentenes ferdigheter i å se egen rolle i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov, med barnehagens øvrige lederroller og med sentrale føringer på barnehagesektoren.

 

Studiet er nett- og samlingsbasert og går over tre semester med eksamen i siste semester.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet, se målgruppe og opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse
  • Har inngående kunnskap om organisasjonsteori og barnehagen som lærende organisasjon
  • Har kunnskap om teoretiske perspektiver på personalutvikling; motivasjon, kommunikasjon og veiledning
  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i overordnede dokumenter og føringer for barnehagen som organisasjon

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov.
  • Kan anvende relevante metoder for kommunikasjon, motivasjon, veiledning og refleksjon
  • Kan analysere barnehagens kultur for læring, samt kan velge hensiktsmessige metoder for læringsprosesser og møteledelse.
  • Kan analysere og fortolke barnehagens ledelsesfunksjoner opp mot sentrale føringer på barnehagesektoren på en måte som ivaretar barnehagens samfunnsmandat.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere 
  • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
  • Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
  • Bidrar til nytenkning og innovasjon

Innhold

Gradert skala A-F.;

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er nett- og samlingsbasert. Arbeidsmåtene vil variere mellom fysiske- og nettbaserte aktiviteter som forelesninger, seminarer, workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring.. Deltakerne organiseres i læringsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. OsloMets digitale læringsplattform Canvas vil bli brukt under hele studiet; både på samlinger og mellom samlingene. Blant annet vil den bli brukt til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene vil også foregå via Canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Vurdering og eksamen

Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • Grunnleggende kunnskaper om forskjeller i økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • Grunnleggende kunnskaper om budsjetteringsteori
  • Grunnleggende kunnskaper om ulike budsjetteringsmodeller
  • Grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • Inngående kunnskaper om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • Inngående kunnskaper om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater
  • Grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • Grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • Gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
  • Formulere målsettinger basert på relevante analyser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • Forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • Gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave (utføre en regnskapsanalyse, lage et budsjett,;gjennomføre en resultatvurdering av en offentlig tjeneste, utforme et mål- og resultatstyringssystem). Gruppen skal presentere løsningen, lysark for presentasjonen skal leveres til fastsatt frist, og gruppen skal skrive et notat som dokumenterer løsningen.

Omfanget på notatet er 6-8 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Notatet skal skrives med Arial/Calibri 12 pkt., 1,5 linjeavstand og 2,5 cm marger. Studentene får faglig tilbakemelding på arbeidskravet.;Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.»

Sensorordning

Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.

Opptakskrav

Ingen hjelpemidler er tillatt.