EPN-V2

PHVIT9570 Needs Led Research Course description

Course name in Norwegian
Behovsidentifisert forskning
Study programme
PhD Programme in Health Sciences
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

This course adopts a basis and critical perspective of Needs Led Research. The process linked to the first step in the research pathway dealing with the identification and prioritization of research issues. Needs Led Research is characterized by two parallel processes; user involvement and identification and verification of evidence gaps by systematic searches in databases.

User involvement is characterized by processes in which users/stakeholders (eg patients, relatives, health workers) suggest, discuss, prioritize and agree on research questions they consider important. Several framework and methodologies for user involvement in research exist, of which the most relevant ones will be focused on in this course.

Identification and verification of evidence gaps, being the core of evidence-based research, is based on a systematic and transparent review of existing research in order to guide new studies in answering relevant and valid research questions. The course will focus on how to identify, verify and document evidence gaps by systematically searching the existing evidence.

The course will be run as a five-day course over a period of three months.

Required preliminary courses

Emnet fokuserer på barn i alderen 0-5 år og deres foreldre. Barnets utvikling, familien og hjemmet som oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familiens hverdag belyses. Det undervises i sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet. Utvikling av egen veiledningskompetanse vektlegges.

Learning outcomes

Opptak til studiet

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om helsesøsters funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor sped- og småbarn og deres familier
  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling, samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • har avansert kunnskap om tilknytningsteorier og hvilke faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre og barn
  • har avansert kunnskap om ulike sider ved foreldrerollen og foreldres behov for støtte
  • har inngående kunnskap om ulike veiledningsmetoder og hva som kan motivere til endring

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid i med barn 0-5 år og deres foreldre
  • kan analysere og vurdere barns generelle utvikling, faktorer som påvirker og behov for tiltak og henvisning til andre fagpersoner
  • kan vurdere barn og foreldres ressurser og evne til omsorg og mestring
  • kan vurdere og begrunne ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske metoder i møte med barn og foreldre

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere familiers behov for støtte i ulike faser av livet
  • kan analysere og anvende forskningsbaserte kunnskaper innenfor helsestasjonsarbeidet
  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen
  • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn og deres familier

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på ca.2-4 studenter med muntlig gruppepresentasjon av oppgaven

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 2000 ord

Permitted exam materials and equipment

Gradert bokstavkarakter (A-F)

Grading scale

To interne sensorer. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.

Examiners

One internal and one external examiner will assess the essays submitted by all candidates

Admission requirements

Admission requirements

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.