EPN-V2

PHVIT9200 Kvalitative metoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative Methods
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. The course takes a critical perspective of key methodological traditions in qualitative research, focusing particularly on phenomenology, hermeneutics, and discourse analysis. Topics covered include research design, research interviews and different forms of interviewing methods, and observation as a research method. Emphasis is placed on the application of advanced strategies for analysing complex data material within the respective research traditions.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
    • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
    • kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
    • kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
    • kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
    • kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
    • kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
    • kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
    • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
    • kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold
  • Arbeids- og undervisningsformer

    1. Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.

    Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Masteroppgaven (omfang ca. 40-50 sider)
    • Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven

    Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

    Ny/utsatt eksamen

    En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

    Publisering

    For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

    Vurderingskriterier

    Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

    • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
    • Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
    • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
    • Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.
    • Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
    • Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
    • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

  • Vurdering og eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    A - F

  • Vurderingsuttrykk

    Pass / Fail

  • Sensorordning

    One internal and one external examiner will assess the answer papers submitted by all candidates.