Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9000 Health Sciences I Course description
- Course name in Norwegian
- Helsevitenskap I
- Study programme
-
PhD Programme in Health SciencesPh.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestått/ikke bestått.
Vurderingskriterier:
Bestått: Har vist et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i skole kontekst.
Ikke bestått: Har ikke tilegnet seg et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i skole kontekst.
Required preliminary courses
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Learning outcomes
Målgruppe
Målgruppen for studiet er grunnskolelærere med veiledningsoppgaver i utdanning og yrke. Studiets del 2 retter seg mot studentenes valgte fokusområde.
Opptakskrav
Opptakskrav er bestått lærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra skole- etter fullført utdanning. Lærere ved skoler som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av skoleeier, blir prioritert ved opptak. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
Teaching and learning methods
Innføring i veiledning
- Grunnleggende begreper i veiledning
- Teorier og metoder i veiledningen
- Kommunikasjon og samspill
- Profesjonsutvikling i skole
- Etikk, makt og kontroll
Del 2
I del 2 velges det enten veiledning i praksis i skole eller veiledning av nyutdannede lærere i skolen.
Veiledning i praksis i skole
- Å være student i en profesjonsutdanning
- Å være praksislærer
- Veiledning og vurdering
- Fagdidaktisk veiledning og didaktiske analysemodeller som grunnlag for veiledning
- Profesjonskunnskap
- Skolen som praksisarena
Veiledning av nyutdannede lærere
- Fra student til lærer - å være nyutdannet
- Forskning om veiledning av nyutdannede lærere
- Profesjonsutvikling
- Skolen i møte med den nyutdannede
- Tilrettelegging av systemer for veiledning av nyutdannede
Course requirements
None
Assessment
Individual home examination, to be submitted no more than two weeks after the end of the course, in which candidates discuss their own research projects from different perspectives of health and/or illness. Answer papers must consist of up to 3500 words.
Permitted exam materials and equipment
All
Grading scale
Grades are awarded on the basis of pass or fail.
Examiners
One internal examiner
Admission requirements
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.