EPN-V2

PHVIT9000 Health Sciences I Course description

Course name in Norwegian
Helsevitenskap I
Study programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Bestått/ikke bestått.

Vurderingskriterier:

Bestått: Har vist et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i skole kontekst.

Ikke bestått: Har ikke tilegnet seg et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i skole kontekst.

Required preliminary courses

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Learning outcomes

Målgruppe

Målgruppen for studiet er grunnskolelærere med veiledningsoppgaver i utdanning og yrke. Studiets del 2 retter seg mot studentenes valgte fokusområde.

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått lærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra skole- etter fullført utdanning. Lærere ved skoler som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av skoleeier, blir prioritert ved opptak. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Teaching and learning methods

Innføring i veiledning

  • Grunnleggende begreper i veiledning
  • Teorier og metoder i veiledningen
  • Kommunikasjon og samspill
  • Profesjonsutvikling i skole
  • Etikk, makt og kontroll

Del 2

I del 2 velges det enten veiledning i praksis i skole eller veiledning av nyutdannede lærere i skolen.

Veiledning i praksis i skole

  • Å være student i en profesjonsutdanning
  • Å være praksislærer
  • Veiledning og vurdering
  • Fagdidaktisk veiledning og didaktiske analysemodeller som grunnlag for veiledning
  • Profesjonskunnskap
  • Skolen som praksisarena

Veiledning av nyutdannede lærere

  • Fra student til lærer - å være nyutdannet
  • Forskning om veiledning av nyutdannede lærere
  • Profesjonsutvikling
  • Skolen i møte med den nyutdannede
  • Tilrettelegging av systemer for veiledning av nyutdannede

Course requirements

None

Assessment

Individual home examination, to be submitted no more than two weeks after the end of the course, in which candidates discuss their own research projects from different perspectives of health and/or illness. Answer papers must consist of up to 3500 words.

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Grades are awarded on the basis of pass or fail.

Examiners

One internal examiner

Admission requirements

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.