EPN-V2

PHUV9460 Utdanningsvitenskap, politikk og digitale teknologier i kunnskapsalderen Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational science, politics and digital technology in the knowledge age
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi
  • kan forklare aktivitetsform og hvordan form påvirkes av omgivelser
  • kan beskrive ergoterapifagets utvikling og betydning i samfunnet
  • kan gjøre rede for ergoterapeutiske modeller som belyser sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser
  • kan forklare hvordan hverdagslivets aktiviteter, roller og kultur påvirker helse og aktivitetsidentitet
  • kan forklare sammenhengen mellom levevaner, aktivitetsbalanse, helse og livskvalitet
  • kan forklare prinsipper for god kommunikasjon og betydningen av kommunikasjon i ergoterapeutisk yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre analyse av aktivitetsform i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse
  • kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
  • kan drøfte materielle, fysiske, sosiale og kulturelle omgivelsers betydning for aktivitet og deltakelse og anvende prinsippene for universell utforming
  • kan anvende litteratursøk og korrekt kildehenvisning i skriftlig formidling

Generell kompetanse

Studenten

  • er prosess- og målorientert i samarbeid om gruppeoppgaver
  • kan anvende en kreativ designprosess i ergoterapirelaterte oppgaver

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter ferdighetstrening i aktivitetsanalyse, prosjektarbeid om universell utforming, forelesninger og seminarer med kasusbasert undervisning og kreativ design. Emnet omfatter også en kort introduksjonspraksis på tre dager hos ergoterapeut. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe.

Innhold

In the Education Policy program, students will consider how laws and policies impact the reform of educational systems and how they support or impede improvements in curriculum, teaching, and student achievement. Furthermore, students will analyse the political, social, economic and legal dynamics that affect policy development and implementation.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • presentasjon av analyse av en aktivitetsform i gruppe på 4-7 studenter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig oppgave som utarbeides i emneperioden, maksimum 2000 ord. Oppgaveteksten vil være tilgjengelig for studentene ved emnets oppstart.

Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven som har fått F (ikke bestått) én gang.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

The paper will be assessed by two course coordinators.

Opptakskrav

Admission

The admission requirement is a five-year master’s degree (three years + two years) or equivalent qualifications in teacher education, other pedagogical education, educational science, development studies, or other education on equivalent level in subjects relevant for teacher education. In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritised, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies. Applicants that are not enrolled on the PhD-programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project / area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.

Target Group

The target groups are PhD candidates / students and scientific staff who want to learn about arts-based research processes and thereby expand their research tool kit. The course is aimed at PhD candidates admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education and other relevant programmes. It is also open to staff members at OsloMet and other universities / college. The course is also open for candidates from other universities in Norway and abroad.