EPN-V2

PHUV9390 Hermeneutikk og humanistisk forsking Emneplan

Engelsk emnenavn
Hermeneutics and Humanistic Research
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011. Siste revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018.

Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning er et felles sammenbindende emne i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.

I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med kunnskapsteoretiske spørsmål knyttet til forskningsfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Gjennom emnets breddeorientering skal studentene tilegne seg teoretisk oversikt i et komparativt og internasjonalt perspektiv. Det legges videre vekt på et analytisk perspektiv gjennom kritiske studier av sentrale tekster og på teorier, temaer og tilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevante for utdanningsvitenskap relatert til lærerutdanning. Utviklingsorienterte perspektiver på forskning er sentrale.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har dyptgående kunnskap om:

  • relevante kunnskapsteorier på feltet
  • utdanningsvitenskapelige teorier, temaer og forskningstilnærminger knyttet til profesjon, yrke, arbeid, kommunikasjon, kontekst og kultur som er relevant for lærerutdanning
  • hovedtrekk i norsk og internasjonal forskning på området

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere, sammenstille og problematisere relevant forskning på feltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kan håndtere kunnskapsteoretiske analyser og analysere komplekse sammenhenger i fagfeltet
  • kan gi faglig kompetente skriftlige fremstillinger og muntlige presentasjoner i relevante forskningsmiljøer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og tilegne seg solid innsikt i relevant utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger
  • kan dokumentere kritisk evne til å identifisere egne og allmenne behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning og forskningstilnærminger som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kan formidle sin forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler

Arbeids- og undervisningsformer

  • Muntlig presentasjon av utkast til individuelt essay.
  • 80 prosent tilstedeværelse på kurset. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen er profesjonsrettet. Veiledning knyttes i vesentlig grad til utforming av essay. Studentene organiseres i mindre grupper med tanke på forberedelse til diskusjon og respons på skriftlige arbeider. Arbeidsformen forutsetter studentaktivitet og samhandling. Den gir en kompetanse som ikke kan tilegnes kun ved lesing av pensum, men må opparbeides ved tilstedeværelse, i reell dialog mellom studenter og forelesere. Kun i spesielle tilfeller kan fravær utover 20 prosent kunne godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil studenten miste retten til å få essayet vurdert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skriver et individuelt essay med omfang på 6000 - 8000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.

Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav.

Vurdering og eksamen

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can analyze and critically assess the scientific work of others
  • can choose and apply relevant methods of data collection for research or scientific inquiry.

Skills

The student

  • can apply the ethical and technical principles that govern scientific research and publication, including international citation and reference standards
  • can demonstrate that they can conduct a supervised research project in accordance with research ethics guidelines and regulations, and guidelines from relevant governmental bodies (i.e. The Norwegian Data Protection Authority, relevant Norwegian Research Ethics Committees and so on)
  • can write a thesis according to criteria determined by the university
  • can critically assess the results of his own work
  • can critically assess various sources of information

Competence

The student

  • can participate and promote the development of learning in complex systems
  • can justify their professional behavior with reference to ethical guidelines, general ethical considerations and their own assessment of the situation
  • can analyze and critically assess various sources of information with relevance for the thesis.

Vurderingsuttrykk

The thesis outline and thesis are individual work. Submission of thesis outline is required before a supervisor is appointed. Thesis outline must be submitted the semester before thesis submission at the latest.

Each candidate has a maximum of 30 hours of supervision during the thesis work. If a non- faculty supervisor is appointed, resources are divided by 2/3 of the time for the main supervisor and 1/3 for the second supervisor. Supervision hours are calculated for each thesis not per student.

Sensorordning

Coursework requirements

a. Two research ethics seminars are 100 % attendance required before submitting the thesis outline

b. Approval of thesis outline

c. Submit a signed contract with the appointed supervisor

Opptakskrav

Essay vurderes og godkjennes av to interne sensorer (emneansvarlig og en vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-studiet). Dersom essayet ikke kan godkjennes, kan studenten levere inn et bearbeidet essay én gang innen en nærmere fastsatt frist.