EPN-V2

PHUV9360 Aksjonsforskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Action Research: Epistemology, Methodology and Ethics in Action Research Projects
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene tilegne seg en oversikt over hvordan operativsystemer fungerer og lære å forstå prinsippene bak operativsystemer. Spesielt skal de tilegne seg innsikt i oppbyggingen av operativsystemer ved script-programmering med størst vekt på Linux.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare grunnprinsippene for hvordan et operativsystem organiserer all ressursbruk og gjør det enklere og mer effektivt for vanlige brukere og applikasjoner å bruke en datamaskin
  • gjøre rede for hvilke operativsystemer som er de mest sentrale og forklare forskjellen på dem
  • forklare oppbyggingen av en datamaskin og hvordan operativsystemet styrer den
  • gjøre rede for multitasking, CPU-scheduling, prosesser, tråder og synkronisering
  • forklare hvordan operativsystemet organiserer bruk av cache og internminne
  • gjøre rede for harddisker og filsystemer
  • kunne analysere og forklare konkrete hendelsesforløp når man kjører programvare på og bruker et operativsystem
  • gjøre rede for virtualiseringsteknologier

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kommunisere med og styre operativsystemet fra kommandolinjen på Linux og Windows
  • lage nye brukere og grupper, sette rettigheter for filer og mapper på Linux og Windows
  • bruke pipes og omdirigering til å sette sammen enkle kommandoer til å løse komplekse oppgaver på Linux og Windows
  • løse konkrete oppgaver relatert til operativsystemer ved hjelp av scripting for Linux og Windows
  • bruke scriptspråk til filbehandling, array og hash, samt regulære uttrykk

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utveksle og drøfte problemstillinger om operativsystemer
  • gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av operativsystemer
  • raskt sette seg inn i ny teknologi relatert til operativsystemer
  • vurdere og anbefale hvilke script- eller programmerings-språk som er best egnet til å løse et konkret datateknisk problem
  • hjelpe vanlige brukere å løse oppgaver relatert til operativsystemer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller studentassistent. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse på maksimalt 3 studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students are expected to read the syllabus before the course to be able to participate actively in discussions.

Vurdering og eksamen

The candidate writes an individual essay of between 4000 - 6000 words. It can be written in Norwegian, Swedish, Danish or English. The essay must be related to relevant themes in the course syllabus. The theme of the essay shall be approved by the course coordinator in advance. The essay must be submitted within six weeks after the course.;

New and postponed examination

If an essay cannot be passed, the candidate must submit one revised version within a given deadline.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

The essay will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.;

Opptakskrav

Target Group

The target group is PhD candidates / students who plan to conduct Action Research projects and want to learn more about epistemology, methodology and ethics related to their own work

Admission requirements

The admission requirement is a five-year master’s degree (three years + two years) or equivalent qualifications in teacher education, other pedagogical education, educational science, development studies, or other education on equivalent level in subjects relevant for teacher education.

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants that are not enrolled on the PhD-programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project / area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.