EPN-V2

PHUV9320 Yrkesdidaktisk forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Research on Vocational Didactics
Studieprogram
Ph.d.-program i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen i emnet er semesteroppgave skrevet i gruppe på inntil 5 personer. Dersom det er spesielle forhold som tilsier det, kan det åpnes for individuell innlevering etter godkjennelse av fagansvarlig.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på om lag 4000 ord (+/- 10 %).

Det vil være en nærmere spesifiserte semesteroppgave knyttet til de faglige temaene som er inkludert i emnet. Besvarelsen skal kobles til egne erfaringer.

Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et internasjonalt perspektiv.

Læringsutbytte

Gradert skala A - F

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det anbefales å ha gjennomført VPRL6000 Prosjektledelse 1 eller tilsvarende.

Vurdering og eksamen

Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.

Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.

Ny og utsatt eksamen

Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

X

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått. Vurderingen av fagartikkel gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Sensorordning

Fagartikkelen vurderes av to interne sensorer (emneansvarlig og en vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet).

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

Forutsatt ledig plass kan søkere med fullført 5-årig masterutdanning innen lærerutdanning, eller annen utdanning på tilsvarende nivå som er relevant for lærerutdanning, søke om opptak til enkeltemner.

Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.