EPN-V2

PHDPR9140 Fordypning i profesjonsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in theory of professions
Studieprogram
Doktorgradsprogram i profesjonsstudier, enkeltemner
Ph.d.-program i profesjonsstudier
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskapsområdet omfatter natur, helse, bevegelse, mat og bærekraft i vid forstand. Barn er sanselige og kroppslige i sin væremåte, og dette danner utgangspunkt for utforsking, undring, samtale, lek og læring. Barns kroppslige væremåte og mestringsopplevelser i ulike miljøer til alle årstider vil være sentrale temaer. Undring og førstehåndserfaringer med ulike naturfenomen og mangfoldet i naturen vil også være sentralt, samt barns livsmestring og danning. Varierte opplevelser og erfaringer i nærmiljøet er viktige, både innenfor og utenfor barnehagens område. Barnehagelæreren skal kjenne til folkehelseutfordringer og skal kunne bidra til at barns psykiske og fysiske helse blir godt ivaretatt. Måltid og matlaging skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og bidra til forståelse for maten sitt opphav. Barn skal gjennom eksperimentering, undring og utfordrende lek danne et grunnlag for å forstå bærekraftig utvikling.

Forkunnskapskrav

Det er et krav at søkerne har fullført og bestått emnet «Innføring i profesjonsteori PHDPR9130» før de tar dette emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har viderekommen kunnskap innenfor feltet profesjonsteori
  • har avansert kunnskap om et avgrenset profesjonsteoretisk område av særlig relevans for egen avhandling
  • har bred kunnskap om nyere utviklingstrekk og utfordringer i profesjonsteori

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre bruk av profesjonsteori i egen forskning
  • kan kritisk vurdere teorier om profesjoner
  • kan lage koblinger mellom profesjonsteori og annen relevant litteratur

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan delta i debatter om profesjonsteori i internasjonale fora
  • kan reflektere kritisk om profesjoners rolle i nye samfunnsutfordringer

Innhold

Emnet består dels av en allmenn komponent med vekt på utvalgte profesjonsteoretiske grunnlagsspørsmål som:

  • Hva er profesjonsteoriens mest sentrale blindflekker og slagsider?
  • Hvilke yrkesgrupper privilegeres i rådende forståelser av profesjonsbegrepet?
  • Hvordan har forståelsen av profesjoner endret seg gjennom tidene?
  • Hvilken rolle har profesjonsteori spilt for profesjonene selv?
  • Er profesjonsbegrepet fortsatt relevant i dagens samfunn?

Emnet har også en individuell komponent der deltakerne får fordype seg i en selvvalgt gren av profesjonsteori gjennom skriving av et vitenskapelig essay (beskrevet nærmere nedenfor).

Undervisningsspråk

Norsk

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og gruppediskusjoner. Deltakere er forventet å lese oppgitt pensum i forkant av samlingene og bidra aktivt til diskusjoner underveis.

Deltagere vil bli informert om undervisningsplanen i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.

Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Deltakere skal skrive et avsluttende vitenskapelig essay om et selvvalgt profesjonsteoretisk tema. Essayet skal ha en lengde på 3000 ord, +/- 10 % (referanselisten teller ikke med i ordtellingen).

Essayet skal til dels basere seg på en egenvalgt pensumliste på 250 sider (+/- 10 %.). Det skal også forholde seg aktivt til emnets fellespensum.

Vurderingen av essayet gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Essayet skal formatteres med dobbel linjeavstand, ha skriftstørrelse 12, og leveres som pdf-fil i Insperia.

Essayet må inkludere en redegjørelse for om og eventuelt hvordan KI-verktøy som ChatGPT er blitt brukt. Dersom man ikke har brukt slike verktøy kan man oppgi dette; dersom man har brukt slike verktøy forventer vi en spesifikk redegjørelse for hvordan.

Essayet må leveres senest 6 uker etter siste undervisningsdag. Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men bruk av KI-verktøy må redegjøres for (se eget punkt under «vurderings-/eksamensform).

Vurderingsuttrykk

Dette emnet gir studentene kunnskap om de tre regionene Afrika sør for Sahara, Asia inkludert Midtøsten og Latin-Amerika. Dette omfatter geografi, historie, økonomi, politikk og samfunn/kultur for hver av regionene.

Emnet gir også en oversikt over globalhistorie fra 1400-1500-tallet til i dag, med hovedvekt på forbindelser mellom regionene nevnt over og Europa/Vesten.

Emnet gir studentene viktig kontekstuell kunnskap for prosjektene de skal gjennomføre under feltarbeidet i vårsemesteret.

Sensorordning

Essayet vurderes av emneansvarlig(e).

Klageadgang

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Opptakskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger

  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.

Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til aktiv tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.