EPN

PHDPR9120 Etiske dilemmaer i helse- og sosialfaglig arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Ethical dilemmas in healthcare and social work
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Helse-og sosial arbeidere må noen ganger fatte vanskelig beslutninger med store konsekvenser for brukeres velferd i situasjoner hvor de opplever at uansett hva de velger å gjøre så blir det galt. I dette emnet undersøker vi nærmere hva som karakteriserer etiske dilemmaer i et teoretiske perspektiv, men vi diskutere også ulike praktiske fremgangsmåter for å håndtere dem på en god og profesjonell måte. Vi vil få kunnskap om etisk teori, etisk vurdering og etisk beslutningsfatning, og vil i gruppe-diskusjoner sammen trene på å anvende denne kunnskapen på noen utvalgte etiske dilemmaer i helse-og sosialfaglig arbeid.

Forkunnskapskrav

Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om etiske teorier og etisk vurdering

  • har inngående kunnskap om sentrale etiske problemstillinger/dilemmaer i helse-og sosialfaglig arbeid

  • har inngående kunnskap om etiske argumenter og begrunnelser i profesjonsetikk

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan beskrive, diskutere og analysere etiske problemstillinger/dilemmaer som oppstår i profesjonssammenheng

  • kan vurdere styrke og svakheter ved etiske argumenter og antagelser.

  • kan resonnere etisk på en selvstendig og systematisk måte

  • kan vurdere etisk forsvarlighet ved egen og andres profesjonsutøvelse

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere nye og relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet

  • kan delta i debatter og formidle profesjonsetiske problemstillinger/dilemmaer i internasjonale fora

Innhold

Følgende temaer vil bli tatt opp:

  • Etisk teori, etisk begrunnelse og etiske vurderinger

  • Etiske dilemmaer og modeller for etisk beslutningsfatning (EDM)

  • Profesjonsroller, profesjonsetikk og yrkesetiske retningslinjer

  • De fire prinsippene, spesifisering, balansering og praktisk klokskap (phronesis)

  • Samvittighet, profesjonell integritet og reservasjonsrett

  • Autonomi, paternalisme og informert samtykke

  • Konfidensialitet, hemmelighold og tillit

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger og diskusjoner av profesjonsetiske dilemmaer i helse- og sosialfaglig arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent. Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller akseptere unntak fra nærværskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved aktiv lesning av den aktuelle pensumlitteraturen. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

 

Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Godkjent deltakelse i emnet og bestått essay gir 5 studiepoeng. Det er en fordel om essayet er innrettet mot egen avhandling, men dette er ikke et absolutt krav. Essayet skal ha en presis problemstilling og være drøftende. Essayet skal ha et omfang på ca. åtte til ti sider med dobbelt linjeavstand, og skal leveres senest to måneder etter avsluttet undervisning.

 

Vurderingen av essay gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.

Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.

 

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

 

Alle

 

Klageadgang

 

Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Opptakskrav

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant hovedfag eller mastergrad.