Programplaner og emneplaner - Student
PFKH1120 Art and design education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Det veksles mellom forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
Recommended preliminary courses
Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
- læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
- fagets historie og legitimering i videregående skole
- etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
- teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- bærekraft og økologisk perspektiv knyttet til design, arkitektur, kunst og håndverk
- opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
- vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
- diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensiale i opplæringssystemet som studieforberedende og yrkesforberedende fag
- gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
- ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Teaching and learning methods
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Course requirements
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Assessment
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
- læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
- fagets historie og legitimering i videregående skole
- etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
- teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- gjenbruk og økologiske perspektiv knyttet til design og kunsthåndverk
- opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
- vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
- diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensiale i opplæringssystemet, bl. a som allmenndannendefag og som yrkesfag
- gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
- ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
- kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Permitted exam materials and equipment
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene, men likevel ikke færre enn fem besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Grading scale
Emnet er 100 % overlappende med MASYK/D4400 Livskvalitet.
Examiners
Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler:
- Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige arbeidet (ca. 5000-6500 ord). Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
- Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Overlapping courses
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.