EPN-V2

PFKH1120 Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and design education 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læreplaner, opplæringsloven og forskrifter med betydning for undervisning innen fagområdet
  • læreplananalyse og rammefaktorer knyttet til undervisning av fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole
  • fagets historie og legitimering i videregående skole
  • etiske og estetiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skole og samfunn
  • teori og praksis knyttet til kunstformidling med hovedvekt på vår tids kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
  • bærekraft og økologisk perspektiv knyttet til design, arkitektur, kunst og håndverk
  • opphavsrettslige forhold i det digitale samfunn og bruk av digitale verktøy i undervisningen
  • vurderingsproblematikk og ulike vurderingsformer i fagområdet på ulike utdanningsprogram i videregående skole

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanutviklingen og idégrunnlaget innenfor design, kunst og håndverk
  • diskutere fagområdets stilling og utviklingspotensiale i opplæringssystemet som studieforberedende og yrkesforberedende fag
  • gjøre rede for fagområdets utvikling og betydning for individ, yrkesliv og samfunn med utgangspunkt i den historiske utviklingen innen design, kunst og håndverk
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til egen skapende prosess og sluttprodukt
  • ta i bruk ulike digitale medier i undervisning og annen type formidling

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bruke erfaringsbasert kunnskap i arbeid med fagutviklingsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen:

  • Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Individuell skriftlig oppgave (1500-2000 ord). Material- og miljølære knyttet til undervisning i fagområdet i skolen.
  • Gruppeoppgave (2-4 studenter) og fremlegg med visuell presentasjon. IKT som læringsverktøy.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler:

  • Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Dette er en oppgave som gjennom både en teoretisk og praktisk estetisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Det praktiske arbeidet dokumenteres i det skriftlige arbeidet (ca. 5000-6500 ord). Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.

  • Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til både individuell FoU-oppgave, fellespensum og praksis-problematikk. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamensdel 1

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PFKH1100.