Programplaner og emneplaner - Student
PFKH1110 Art and design education 1 Course description
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor Design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studentene kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- læreplaner, opplæringsloven og forskrifter, læreplananalyse og rammefaktorer og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- fagets historie og kan diskutere faget legitimitet i både et historisk og nåtidig perspektiv
- ulike vurderingsformer som egner seg i fagene design, kunst og håndverk og hvordan disse brukes i vurdering av elevenes arbeider og læring
- fagområdets relevans og forankring i dagens samfunn og om etiske problemstillinger knyttet til fagfeltet i skolen
- vurdering i faget kunst og håndverk i grunnskolen
- fagdidaktisk litteratur, skolebøker og fagressurser
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg i grunnskolen med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan drøfte form, farge og komposisjon som grunnleggende felleskomponent i design, kunst og håndverk, både innen undervisning og egen utøvelse
- formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
- beskrive og drøfte relevant teori i forhold til praktisk estetisk skapende arbeid med elever
Generelle kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med andre studenter i gruppearbeid og felles prosjekter
- har kunnskap om relevante HMS- tiltak som er regulert i gjeldende lover og forskrifter knyttet til faglig arbeid
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- 80 prosent oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Individuell skriftlig oppgave (1500 til 2000 ord). Material- og miljølære knyttet til undervisning i fagområdet i skolen.
- Gruppebesvarelse (to til fire studenter) med presentasjon og skriftlig refleksjon. Undervisningsplanlegging, læreplanproblematikk og konkretiseringsmateriale.
Assessment
Individuell skriftlig skoleeksamen fire timer.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.
Alle deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- kan via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.