Programplaner og emneplaner - Student
PEVC6000 Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education Course description
- Course name in Norwegian
- Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Study programme
-
Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å få formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I studiet vektlegges dessuten barnehagen som læringsarena.
Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder.
Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.
Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av emnet etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Learning outcomes
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Utvikling av ett anvendt teaterprosjekt rettet mot en spesifikk målgruppe, som utprøves på medstudenter. Prosjektet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
- Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
Content
Veilederrollen
- Teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning, kommunikasjon og relasjoner
- Vurdering for og av læring: summativ og formativ evaluering, ulike former for tilbakemelding
- Skikkethetsvurdering
- Forskrift for barnehagelærerutdanning, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, relevante deler av kunnskapsløftet; lokale styringsdokumenter for praksisopplæringen og barnehagelærerutdanningen ved OsloMet
- Profesjonsetiske perspektiver og dilemma
- Praksislæreren som barnehagelærerutdanner
Profesjon og læring
- Individuelle og kollektive læringsprosesser
- Refleksjon
- Ulike kunnskapsformer i profesjonsutdanning
- Danningsaspektet i veiledning
- Barnehagen som læringsarena - Kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
Praksislærerens og veilederens handlingsrepertoar
- Teorier, modeller, metoder og didaktiske verktøy i pedagogisk veiledning, kommunikasjon og relasjoner
- Observasjon
- Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning
- Redskaper til refleksjon
- Den vanskelige samtalen i forbindelse med vurdering av studenter
Teaching and learning methods
1. Individuell podcast som fordypningsoppgave
Podcasten skal ha fokus på en selvvalgt fagdidaktisk problemstilling, som eksemplifiseres i et selvstendig dramapedagogisk undervisningsøkt/teaterprosjekt. Podcasten skal vare i maks 30 minutter. Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Muntlig-praktisk gruppeeksamen
Studentene skal i gruppe utvikle og spille et anvendt teaterprosjekt rettet mot en valgt målgruppe. Tre dager etter gruppeeksamen leveres skriftlig prosjektbeskrivelse med didaktiske refleksjoner rundt planlegging og gjennomføring. (Omfang 2000-2500 ord).
Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Gruppeeksamen og prosjektbeskrivelse vurderes samlet og teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 3000 ord +/- 10 % over 72 timer.
Det vil foreligge retningslinjer for hjemmeeksamen i tillegg til vurderingskriterier.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
To interne sensorer ved begge eksamenene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
Det benyttes ekstern og intern sensor.
Admission requirements
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring fra barnehage etter fullført utdanning. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdannig
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Barnehagelærere i barnehager som har samarbeidsavtale om praksisopplæring med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet blir prioritert ved opptak.