Programplaner og emneplaner - Student
PEV6000 Pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagelærerutdanning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education
- Studieprogram
-
Pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagelærerutdanningPedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagelærerutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Veiledning er en sentral læringsform i utdanning og yrke. Studiet «Pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagelærerutdanning» har som mål å gi økt formell og praktisk kompetanse i praksislærerfunksjonen. Egenutvikling som veileder og refleksjoner knyttet til egne erfaringer med praksisveiledning står sentralt. I studiet vektlegges dessuten barnehagen som læringsarena for studenter og ansatte.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller annen høgere utdanning som er godkjent for stillingen som pedagogisk leder i barnehage. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra barnehage etter fullført utdanning.
Barnehagelærere i barnehager som har samarbeidsavtale om praksisopplæring med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier blir prioritert ved opptak. Slike søkere får 10 tilleggspoeng. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved BLU kan tas opp ved studiet, selv om kravet om tre års yrkeserfaring ikke er oppfylt.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha barnehagelærerutdanning fra utlandet kan også søke. Disse må i tillegg ha generell studiekompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- begrepet veiledning og veiledningsfeltet, ulike teorier og metoder i veiledning
- observasjon av studenter i pedagogisk arbeid som grunnlag for læring
- kommunikasjon, samspill og etiske overveielser i veiledning
- barnehagens organisasjons- og læringskultur som ramme for profesjonsutvikling
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- har ferdigheter i kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved yrkespraksis/yrkesrollen både som barnehagelærer og praksislærer
- å veilede med utgangspunkt i barnehagelærerutdanningens emneplaner og barnehagens rammeplan
- å vurdere studenters oppnåelse av læringsutbyttebeskrivelser i praksisperioder
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å analysere og drøfte praksisveiledningens betydning for studentenes læring i praksis
- kritisk refleksjon over egen veilederrolle
- å drøfte barnehagelæreres profesjonsutøvelse og barnehagens samfunnsmandat
- å analysere og forstå barnehagen som læringsarena for studenter og ansatte
Innhold
Innholdet er formulert i to hovedtema: innføring i veiledning og praksisopplæring i barnehagelærerutdanning.
Tema 1: Innføring i veiledning
- Grunnleggende begreper i veiledning.
- Teorier og metoder i veiledningen.
- Kommunikasjon og samspill.
- Oppbygging og struktur i veiledningssamtaler.
- Etikk, makt og kontroll.
Tema 2: Praksisopplæring i barnehagelærerutdanning
- Å være praksislærer.
- Krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer og dokumenter knyttet til praksisopplæringen.
- Utvikling av studenters profesjonskompetanse/profesjonsidentitet.
- Veiledning og vurdering.
- Didaktiske analyse som grunnlag for veiledning.
- Barnehagen som læringsarena.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et deltidsstudium over to semester og er samlings- og nettbasert. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i de nettbaserte læringsaktivitetene.
Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer, gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser.
Det organiseres grupper der studenter arbeider med ulike læringsaktiviteter på samlingene og i mellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger og forelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevant kunnskap.
Studenten gjennomfører veiledningssamtaler fortrinnsvis med student(er) på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomføring av minst tre veiledningssamtaler, fortrinnsvis med studenter. Veiledningssamtalene dokumenteres med refleksjonslogg. Refleksjonslogg med bakgrunn i den første veiledningssamtalen, omfang: om lag 1000 ord. Refleksjonslogg med bakgrunn i de to neste veiledningssamtalene; totalt om lag 1300 ord.
- Refleksjonslogg på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd. Omfang: om lag 1300 ord.
- Skriftlig oppsummering av egen utvikling i veilederrollen etter øvelse på samling. Omfang: om lag 1000 ord.
- Muntlig gruppefremlegg av selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen. Omfang om lag 20 minutter. Digitale verktøy benyttes i fremlegget.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til en ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor obligatorisk deltakelse på samlinger og i basisgrupper.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Vurdering og eksamen
Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402 and MALKA 211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA212.
Hjelpemidler ved eksamen
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:
Knowledge
The student
- can identify and discuss the core concepts and processes of respondent conditioning
- can identify and discuss core concepts and principles in operant conditioning
- can describe and give examples of interactions between respondent and operant conditioning
Competence
- The studentcan present core concepts and processes of respondent and operant conditioning to the public and researchers within the behavior analytic discipline
Vurderingsuttrykk
The course will include lectures, exercises, oral presentations and discussion of reading materials. The lectures will partly be based on interteaching sequences using literature from the curriculum. Internet-based exercises consisting of programmed instructions will be used.
Sensorordning
Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.