EPN-V2

PENG9200 Scientific Research Methods and Data Analysis in Engineering Science Emneplan

Engelsk emnenavn
Scientific Research Methods and Data Analysis in Engineering Science
Studieprogram
PhD Programme in Engineering Science
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Alle øvrige obligatoriske og selvvalgte emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Anbefalte forkunnskaper

Master's degree in engineering science or related fields. Students are expected to have a basic understanding of the various phases of planning and implementing a research project and the academic writing process, including literature reviews, and analysing and reporting data

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie og kan identifisere kliniske problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og tilbud om 10 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til og fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Innhold

The students will acquire a broad and concrete theoretical and practical perspective on the production and consumption of empirical research across the fields that compose engineering science. applied mathematics and physics in the broad sense, engineering and technology. They will be familiarised with how practical problems from these areas are translated into research questions and with how research problems can be defined in order to answer those research questions. The students will be introduced to a spectrum of quantitative, qualitative and mixed-method approaches, building on their exising expert knowledge, and learn how quantitative and qualitative analytical methods can provide insight into contemporary research issues in engineering science.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter +/-) på masterseminarer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel.

Omfang: Monografi: Når to skriver sammen: 15000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 15000 ord (+/- 10 %).

Omfang: Artikkel/-ler (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift).

Oppgaven skal følge «Kriterier for arbeid med masteroppgave i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling».

Studenten har tilbud om 10 timer veiledning. Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.

Sensorordning

Two internal examiners. External examiner is used periodically.