Programplaner og emneplaner - Student
PEFKO6100 Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical and Aesthetic Cross-disciplinary Competences 1
- Studieprogram
-
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 1 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- skolens samfunnsmandat
- læreplanen
- planlegging og gjennomføring av undervisning
Tema 3: Læring
- læringsteorier
- språk og læring
- grunnleggende ferdigheter
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskravet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
- har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
- kjenner til estetiske teorier og virkemidler
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
- kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
- kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
- kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.
Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.
All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har et todelt arbeidskrav:
- Studenten skal utvikle og gjennomføre et tverrfaglig undervisningsforløp på egen arbeidsplass (mellom 2 og 5 undervisningstimer). I undervisningsforløpet skal studenten ta i bruk praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og metoder. Undervisningsforløpet utvikles til et valgfritt trinn eller aldersgruppe.
- Studenten skal utarbeide en presentasjon av utvikling og gjennomføring av undervisningsforløpene. Presentasjonen kan være fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium. Dette kan være podcast, video, eller andre presentasjonsformer.
Besvarelsen er individuell.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av:
En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3500 ord +/- 10%).
Eksamen må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen skal bestås.
Karakteren på eksamen kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala, A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
For lærere som jobber i grunnskolen og/eller i kulturskolen.
Emneansvarlig
Eva Kristin Nancke Øvreness