EPN-V2

PED1220 Pedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational Theory 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Programplan

Innledning

Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • Læreren, eleven og opplæringen II.
  • Læreren og eleven i organisasjonen II.
  • Læreren, eleven og skolen i samfunnet II.

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Forkunnskapskrav

Alle.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent av høgskolen før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80 prosent oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (to til fire studenter per gruppe).

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:

  • Eksamensdel 1: Muntlig presentasjon som teller 40 prosent. Eksamensdel 1 kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
  • Eksamensdel 2: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000 til 2500 ord) som teller 60 prosent. Eksamensdel 2 kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamensdel 1

Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.