EPN-V2

PDTK1120 Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Didactic Drama 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal introdusere studentene for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå, for vitenskapsteori og for ulike forskningstilnærminger i fagfeltet. Studentene skal selv planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse.

Faglig overlapp

Overlappende med emne MAY1P 001 Prosjektarbeid 1.

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk 1

Læringsutbytte

Opptak til studiet

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
  • har kunnskap om generelle kjennetegn på og krav til forskningsbasert endrings- og utviklingsarbeid på masternivå
  • har kunnskap om ulike forskningstilnærminger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for valg av relevant faglig problemstilling
  • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
  • kan innfri krav til innhold og struktur i eget prosjektarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser
  • kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget utviklingsarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Vurdering og eksamen

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studentene skal:

  • delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning til avslutningen av emnet

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig prosjekteksamen, på 12-15 sider (10 prosent avvik), individuell eller i gruppe på 2 studenter. Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og normal 12 punkts skrift).

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Ny/utsatt eksamen

  • dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. Studenten tar ny/utsatt eksamen innen gitt frist. Eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen

Hjelpemidler til eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.

Pensumliste

Arbeidsformene og eksamen i emnet er problem- og prosjektbasert. Se nærmere redegjørelse i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer. Den oppgitte litteraturen dekker emnets innhold. Hvis studentene ønsker å bruke annen relevant litteratur til arbeidet med prosjektoppgaven, skal denne diskuteres med veileder i læringsgruppa.

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (Red.). (2012). Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvikling (W. Hansen, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [224 s.]

Dewey, J. (1938). Experience and Education . New York: Kappa Delta Pi/Touchstone.[s. 17-91, 74 s.]

Halvorsen, K. (2008). Å forske på samfunnet: En innføring i samfunnsvitenskapelig metode (5. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl.[316 s.]

Hiim, H. (2013). Praksisbasert yrkesutdanning: Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Oslo: Gyldendal akademisk. [Del 1. s. 27-75, 48 s.]

Høie, M. (2001). Om å forske i sin egen eller andres praksis: Kan aksjonsforskning vise vei for profesjonsforskning? Nordisk Pedagogik , 21 (4), 263-277.[14 s.]

Jamissen, G. (2011). Om erfaringskunnskap og læring: Et essay. Uniped, 34 (3), 30-40[10 s.]

Jungk, R., & Müllert, N. R. (1989). Håndbog i fremtidsværksteder . København: Politisk Revy.[160 s.]

Kversøy, K. S. (2013). Etikk - en praktisk vinkling: En verktøykasse med ni perspektiver (2. utg.). Bergen: Fagbokforl. [153 s.]

Tesfaye, M. (2013). Kloge hænder: Et forsvar for håndværk og faglighed . København: Gyldendal. [182 s.]

Totalt 1181 sider.

Fordypning

Illeris, K. (2012). Læring gjennom erfaring. I K. Illeris (Red.), 49 tekster om læring (s. 275-330). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

(Pensumliste ajour: 2015-09-17 i APA 6th-stil, Biblioteket Kjeller)

Vurderingsuttrykk

I dette emnet får studentene en innføring i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Ulike metodiske tilnærminger til forskning blir presentert, og studentene skal få praktiske erfaringer med bruk av datainnsamlingsverktøy og systematisk behandling av innsamlet informasjon. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger.

Sensorordning

Eksamensdel 1

Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to sensorer, ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.