Programplaner og emneplaner - Student
PDTK1110 Didactic Drama 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner, og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
- har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
- har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
- kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
- kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
- kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling
Generelle kompetanse
Studenten
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
Teaching and learning methods
Design competence are requested and found valuable in many different professional arenas in society today. Thus requires that design student`s needs to develop their knowledge, skills and general competences in different professional environments through working with a variety of tasks and projects in collaboration with designers and professionals from different fields.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling. Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- know how to adjust and implement design knowledge into a dynamic and professional environment
- understand the organizational structures and roles within a business, public institution or organization
Skills
The student
- can work with projects under pressure from deadlines and given design project criterias
- can collaborate professionally with work colleagues, team members, clients etc. in fulfilling a design brief/project
- manage to critically reflect on experiences gained from the practical training in relation to own learning
General competence
The student
- has developed an understanding about the role to come as a professional designer, different possibilities within the discipline and own preferences.
Grading scale
The students will complete practical training in a design business, public institution or organization over a period of twelve weeks. During this time, students will take part in professional projects. Practice will be related to reflecting processes and theory through course assignments. Guidance will come from both the staff working at the place of practical training as well as the University College teaching staff.
Examiners
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- participation in activities regarding your chosen specialization the first week in the course.
- reflection notes during the practice.
Overlapping courses
Completion of a three months full-time practical and a written report highlighting work and process carried out at the location of the practical placement.
The examination result can be appealed.