EPN-V2

PDTK1110 Didactic Drama 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i drama- og teaterkommunikasjon 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Se omtale av praksis i programplanen

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teaterfagenes plass og betydning i opplæringen i grunnskolen
  • læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i grunnskolen
  • fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
  • ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i grunnskolen
  • hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • begrunne teaterfagenes plass og betydning i grunnskolen
  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av dramaforløp, i arbeid med teaterproduksjoner og om tverrfaglige læringsforløp
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge
  • reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn og unges estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
  • samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot barn og unge.

Generelle kompetanse

Studenten:

  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag

Teaching and learning methods

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (to til fire studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.

Permitted exam materials and equipment

Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402 and MALKA 211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA212.

Grading scale

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student:

¿ can identify and discuss the core concepts and processes of respondent conditioning

¿ can identify and discuss core concepts and principles in operant conditioning

¿ can describe and give examples of interactions between respondent and operant conditioning

Competence

The student:

  • can present core concepts and processes of respondent and operant conditioning to the public and researchers within the behavior analytic discipline

Examiners

Overlapping courses

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.