Studieinfo emne PARA3100 2019 HØST
PARA3100 Akuttmedisin B Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Emergency Medicine B
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en videreføring og utdypning av emnet Akuttmedisin A (PARA2000). Det fokuseres på enkelte behandlingsmessig utfordrende problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
- har kunnskap om legemiddelbehandling hos gravide, ammende og barn
- har kunnskap om gynekologiske lidelser og fødselslære
- har kunnskap om sykdommer og skader knyttet til pasientgrupper med særlige behov som nyfødte, barn, eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
- har kunnskap om og kan gjenkjenne omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper
- har kunnskap om barns utvikling
- har kunnskap om normale fysiologiske parametre hos barn
- har bred kunnskap om hvordan aldring påvirker utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
- har kunnskap om praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
- har kunnskap om meldeplikt mot andre etater (politi, barnevern) ved eksempelvis mistanke om mishandling og omsorgssvikt
- har kjennskap til helsepersonelloven § 29 c . Opplysninger til bruk i læringsarbeid og kvalitetssikring
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom tegn og symptomer ved akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
- kan gjenkjenne og assistere ved normal og komplisert fødsel utenfor sykehus
- kan undersøke, vurdere og håndtere syke og skadde barn
- kan undersøke, vurdere og håndtere eldre med høy alder og demente pasienter
- kan redegjøre for forskjellene mellom sykehusnivåer, kommunehelsetjenestens omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling/sentralisering av spesialfunksjoner for å kunne velge riktig leveringssted i ulike kliniske situasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre relevante akuttmedisinske arbeidsoppgaver knyttet til ambulanseoppdrag
- har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis og selvstudier.
Praksis
Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved barneavdeling. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i simulatorbasert fødselshjelp, systematisk pasientundersøkelse og dokumentasjon, akuttmedisinsk beslutningstaking, valg av behandlings- og transportstrategier samt bruk av monitoreringsutstyr.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening
- Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ved barneavdeling
- En skriftlig observasjonsrapport fra barneavdeling, inntil 800 ord
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.