EPN

PARA3100 Akuttmedisin B Emneplan

Engelsk emnenavn
Emergency Medicine B
Studieprogram
Bachelorstudium i paramedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en videreføring og utdypning av emnet Akuttmedisin A (PARA2000). Det fokuseres på enkelte behandlingsmessig utfordrende problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov.   

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
  • har kunnskap om legemiddelbehandling hos gravide, ammende og barn
  • har kunnskap om gynekologiske lidelser og fødselslære
  • har kunnskap om sykdommer og skader knyttet til pasientgrupper med særlige behov som nyfødte, barn, eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
  • har kunnskap om og kan gjenkjenne omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper
  • har kunnskap om barns utvikling
  • har kunnskap om normale fysiologiske parametre hos barn
  • har bred kunnskap om hvordan aldring påvirker utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
  • har kunnskap om praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
  • har kunnskap om meldeplikt mot andre etater (politi, barnevern) ved eksempelvis mistanke om mishandling og omsorgssvikt
  • har kjennskap til helsepersonelloven § 29 c . Opplysninger til bruk i læringsarbeid og kvalitetssikring

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere sammenhengen mellom tegn og symptomer ved akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
  • kan gjenkjenne og assistere ved normal og komplisert fødsel utenfor sykehus
  • kan undersøke, vurdere og håndtere syke og skadde barn
  • kan undersøke, vurdere og håndtere eldre med høy alder og demente pasienter
  • kan redegjøre for forskjellene mellom sykehusnivåer, kommunehelsetjenestens omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling/sentralisering av spesialfunksjoner for å kunne velge riktig leveringssted i ulike kliniske situasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre relevante akuttmedisinske arbeidsoppgaver knyttet til ambulanseoppdrag
  • har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis og selvstudier.

Praksis

Studentene har ca. to dager observasjonspraksis ved barneavdeling. I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i simulatorbasert fødselshjelp, systematisk pasientundersøkelse og dokumentasjon, akuttmedisinsk beslutningstaking, valg av behandlings- og transportstrategier samt bruk av monitoreringsutstyr.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
  • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ved barneavdeling
  • En skriftlig observasjonsrapport fra barneavdeling, inntil 800 ord

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:          Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.