Programplaner og emneplaner - Student
PARA1500 Legemiddelregning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drug Calculations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i paramedisin
- Omfang
- 1.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
- har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
Ferdigheter
Studenten
- mestrer legemiddelregning, ved at han/hun:
- kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
- kan regne ut dose, styrke eller mengde
- kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
- regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
- kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
- kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
- kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om prehospitalt arbeid og nyere forskning relatert til problemstillingen for bacheloroppgaven
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og forskningsmetode og kan redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt metode
- kan redegjøre for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og gjennomføre en studie i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- samle, sammenstille, analysere og drøfte funn fra relevante forskningsartikler og andre aktuelle kilder opp mot en problemsstilling
- drøfte problemstillinger i lys av paramedic-yrkets særpreg, relevant teori og nyere forskning
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforske og drøfte teoretiske og kliniske og/eller operative problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminar, veiledning i gruppe og selvstudier. Emnet starter med forelesninger og seminar som skal understøtte studentenes arbeid med tema, problemstilling og utforming av prosjektskisse.
Bacheloroppgaven skrives i gruppe på tre studenter og tar utgangspunkt i et selvvalgt tema som faller inn under læringsutbyttet for bachelorutdanningen. Oppgaven skrives i form av en litteraturstudie. Det gis tilbud om inntil tre timer på bacheloroppgaven. Prosjektskissen skal godkjennes av veileder.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminar.
- Prosjektskisse 1000 ord (+/- 10 prosent)
- Delta på minimum to veiledningstimer
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene i emnet
Eksamensform: Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 3 studenter* over 9-10 uker. Omfang på 10 000 ord (+/- 10 %)
* Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon, slik at studenter kan skrive individuelt eller i gruppe på to studenter.
Ny eksamen: Dersom studenten(e) får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studenten levere omarbeidet versjon av den til sensur én gang. Studenten(e) har tilbud om inntil tre timer veiledning ved ny eksamen. Hvis studenten(e) beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studenten ikke å gjøre arbeidskravet prosjektskisse på nytt. Hvis studenten(e) endrer problemstillingen, må arbeidskravet prosjektskisse godkjennes på nytt før studenten(e) kan levere bacheloroppgaven til sensur.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
Studenten har 3 forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den 3. eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et 4. og siste forsøk.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.