EPN-V2

PARA1410 Pharmacology and Drugs Administration Course description

Course name in Norwegian
Farmakologi og legemiddelhåndtering
Study programme
Bachelor's Programme in Paramedic Science
Weight
9.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Pharmacology is the study of drugs, their action and application. The course deals with basic knowledge of pharmacology, which is a precondition for treating patients safely and correctly. The course also covers the administration of drugs and indications for use of drugs.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • has knowledge of acts and regulations relating to drug administration
  • has broad knowledge of basic pharmacology and drug administration
  • is familiar with the concepts of pharmacodynamics, pharmacokinetics, side effects and drug interactions
  • has knowledge of drugs used to treat diseases of the respiratory organs, the cardiovascular system, the digestive system, kidneys and urinary tract, endocrine organs, the musculoskeletal system, neurological disorders and mental health disorders
  • has knowledge of drug use for children, pregnant and breastfeeding women and the elderly
  • has knowledge of drug use for pain and nausea
  • has knowledge of drug use for infectious diseases
  • has knowledge of abuse of medication, alcohol and drugs
  • has knowledge of the use of non-conformity reports

Skills

The student

  • masters safety checks for drug administration
  • masters the correct documentation of drugs administered in the treatment of patients

Teaching and learning methods

The work and teaching methods vary between lectures, simulation and skills training, study groups, seminars and self-study.

Practical training

The students complete simulation and skills training in the administration of drugs, including:

  • Safe working method for inserting a peripheral venous catheter and intravenous injections and infusions, inhalation treatment, and the use of peroral, subcutaneous, intramuscular, nasal and sublingual administration methods
  • Safe management of high-risk materials (needles)
  • Safe work method for preparing and administering drugs

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum attendance of 90% at simulation and skills training
  • minimum attendance of 80% at seminars and study groups

Assessment

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis prosjektarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; Femte semester: 15 dager på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer, i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Sjette semester: 15 dager på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer. Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • ;Tre individuelle skriftlig innleveringer på 1000 ord +/- 10%. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse på fagseminar. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; a) Hver student gjennomfører et prosjekt med minimum 4 aktiviteter i egen barnehage med fokus på tematikk fra kunnskapsområdet og knyttet til barnehagens årsplan. ; ; ; ; ; ; ; b) Prosjektet dokumenteres og deles med studiegruppen ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; c) Hver gruppe lager en digital presentasjon, med utgangspunkt i et refleksjonene studiegruppen gjør seg, gjennomført prosjekt, med tekst og lyd (5-8 minutter) som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er å knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, samt begrunne valg og formidle dette ved bruk av digitale verktøy.
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning ; ; ;;

Krav om 80 prosent tilstedeværelse;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Examiners

Ingen hjelpemidler tillatt.