Programplaner og emneplaner - Student
ORTOPRA3 Praksis - Ortoser til underekstremitet og trunkus Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement in lower Limb and Spinal Orthotic Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hele emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet. Underekstremitets- og trunkusortoser skal ha hovedfokus. Det vil ofte si behandling ved nevrologiske lidelser og etter skader i underekstremitet og/eller rygg. God kommunikasjon og samarbeid med bruker og tverrfaglig team er viktig grunnlag for et godt behandlingsresultat.;
Punktlisten nedenfor viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:;
- Ortopediteknikk (7 stp.).
- Rehabilitering og habilitering (1 stp.).
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (1 stp.).
- Etikk (1 stp.).
- Sum studiepoeng:;;10 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende og bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse maskintekniske problemstillinger
- kan foreslå tekniske løsningsalternativer, analysere og kvalitetssikre resultatene
Ferdigheter
Studenten
- kan omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
- behersker maskinteknisk modellering og analysemetoder
- kan kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt
- kan dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
- kan innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder
Generell kompetanse
Studenten
- kan, på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- behersker å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
- har evne til å sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretning. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Bacheloroppgaven skal fortrinnsvis gjøres i samarbeid med bedrift, næringslivsorganisasjon eller offentlig institusjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Kriterier for praksis
Vurderingsform: Midtvurdering og sluttvurdering
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Alle.