EPN-V2

ORTO3000 International Public Health Emneplan

Engelsk emnenavn
International Public Health
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har kunnskap om

  • de klassiske formene for samfunnsstyring
  • blandingsforholdet mellom ulike former for samfunnsstyring over tid og mellom land
  • begrepet samstyring og demokratiske fordeler og ulemper ved denne styringsformen
  • den norske/nordiske velferdsstatsmodellen og de styringsprinsippene som kjennetegner modellen
  • synet på offentlig og privat ansvar i ulike politiske ideologier
  • borger - og brukerdeltakelse, sosial kapital og tillit
  • bakkebyråkratiets politiske innflytelse gjennom sin iverksettelse av politiske vedtak

Ferdigheter

Studentene kan

  • redegjøre for de klassiske formene for samfunnsstyring
  • redegjøre for kjennetegn ved den norske/nordiske velferdsstatsmodellen
  • gjøre faglige vurderinger av ulike styringsformer og identifisere demokratiske utfordringer ved nye og gamle former for samfunnsstyring
  • ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig og privat sektor i lys av ulike politiske ideologier
  • gjøre rede for ulike former for borger og brukerdeltakelse og sammenhengen mellom deltakelsesformer og utvikling av sosial kapital og tillit i befolkningen
  • gjøre faglige vurderinger av bakkebyråkratiets innflytelse på iverksettelsen av politiske vedtak

Generell kompetanse

Studentene kan

  • anvende teoretisk og begrepsmessig kunnskap i konkrete problemstillinger om samfunn og styring
  • stille faglige og kritiske spørsmål til organisering og styring innenfor velferdsstaten
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Forkunnskapskrav

Completion of the second academic year.

Læringsutbytte

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • describe the challenges in welfare systems, relevant national legislation, and the role of national and international organisations, regulations and agreements
  • describe the past, and present developments and achievements of public health and discuss possible future challenges within the field
  • describe social inequalities in health and their consequences nationally and globally
  • describe epidemiology and different cost analyses and discuss inter-professional, inter-sectoral and evidence-based interventions with target groups
  • discuss democratic development and the principles of universal design from a human rights perspective

Skills

The student is able to

  • address challenges in public health and demonstrate how to intervene professionally in collaboration with others
  • demonstrate communication skills to improve health literacy
  • search for relevant research, and analyse and apply to the findings in their assignment.

General competences

The student is able to

  • apply the tools of innovation and entrepreneurship in public health issues and communicate the results to an audience
  • reflect upon ethical issues and discuss intercultural perspectives in public health.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A - F

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

Ann-Helèn Bay

Vurderingsuttrykk

ECTS grading A-F.

Sensorordning

Two examiners evaluate all candidates.