EPN-V2

ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innen ortopediingeniørfag Emneplan

Engelsk emnenavn
Theory of Science and Research Methids in Prosthetics and Orthotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er relevant for ortopediingeniørfagfeltet og derved grunnlag for å utøve kunnskapsbasert praksis. Innholdet blir videreført i flere av de påfølgende emner som omhandler forskningsdesign, datainnsamling, dataanalyse og forskningsetikk innenfor feltet. Kunnskap om reliabilitet, begreps-, intern- og eksternvaliditet som grunnlag for kritisk lesning av forskningsartikler og andre kilder vektlegges.

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (9,5 stp.).
  • Etikk (0,5).
  • Sum studiepoeng: 10 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om bruk av spørreskjema, systematisk litteraturgjennomgang, utfallsmål, bevegelsesanalyse og Randomised Control Trials (RCTs) som kvantitativ forskningsmetode
  • kunnskap om intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
  • kunnskap om troverdighet, reliabilitet og validitet

Ferdigheter

Studenten kan

  • samle inn og analysere kvantitative enkeltdata
  • samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
  • presentere analyseresultater
  • lese forskningsartikler og andre kilder kritisk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom seminarer, ferdighetstrening, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer, litteratursøk, datalab og gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Mappe bestående av én individuell oppgave og tre oppgaver i gruppe på to til tre studenter. Samlet omfang inntil 7500 ord. Vekting: hver oppgave teller like mye, men karakteren blir F hvis en av oppgavene blir vurdert til F.

Ny eksamen: Studenten må omarbeide de mappeoppgavene som har fått F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

The course description was approved 17 February 2020 by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies.

The Department of International Studies and Interpreting at the Faculty of Education and International Studies, Oslo Metropolitan University, offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a bachelor’s degree of 180 ECTS credits in Development Studies. This course on "The Middle East: History, Society and Islam" is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the Bachelor Programme.

The course aims at giving the students a basic but broad understanding of the history of the region, current social, political and economic conditions, and the relevance of Islam in the contemporary Middle East.

The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants’ language abilities. The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

Sensorordning

At the end of the course the student has obtained the following learning outcome:

Knowledge

The students have

  • basic knowledge of the history of the Middle East
  • insights into current social, political and economic conditions in the region
  • an understanding of the basic concepts in the religion of Islam and of religious practices, and the relevance of Islam in contemporary politics in the region
  • a basic understanding of the interaction of history, economics, politics and religion in the Middle Ease

Skills

The students will be able to

  • reflect on historical change in the Middle East
  • theorise on socio-economic development in the Middle East
  • reflect on the role of Islam in historical and socio-economic processes
  • identify relevant academic literature for further studies and research on the region

General competence

The students will be able to

  • use their knowledge about the Middle East and Islam in investigating history, society and religion in other regions
  • pursue further academic research on the Middle East and other regions