Programplaner og emneplaner - Student
ORTO1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Transtibial and Transfermoral Protheses
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.
Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given opportunity to submit a reworked version.
If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
-
Forkunnskapskrav
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten og smerte som følger av amputasjoner
- kjenner til transtibial og transfemoral amputasjonskirurgi
- kan beskrive sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale proteser
- har kunnskap om silikon, elastomer og skummede materialer
- kjenner utfordringer til protesebehandling i utviklingsland
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende grunnleggende klinisk resonnering
- vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
-
Arbeids- og undervisningsformer
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent. MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methodology, 10 ECTS credits.
-
Vurdering og eksamen
-
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Gruppen får delkarakter på den skriftlige besvarelsen. Karakteren må være A-E for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele skalaen kan brukes.
-
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer begge eksamensdelene for minimum 20 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.