Programplaner og emneplaner - Student
ORTO1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Transtibial and Transfermoral Protheses
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er det første av fire emner i ortopediteknikk. Emnet bygger på de kliniske arbeidsprosessene som inngår i ORTO1000. Fokus er på brukere som er amputert på underekstremitet, spesielt transtibialt eller transfemoralt nivå. Disse to nivåene utgjør en stor del av ortopediingeniørers arbeid innen proteseteknikk.
Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Ortopediteknikk (3,5 stp.).
- Biomekanikk (2 stp.).
- Patologi (3 stp.).
- Rehabilitering og habilitering (0,5 stp.).
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (1 stp.).
- Sum studiepoeng: 10 stp.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten og smerte som følger av amputasjoner
- kjenner til transtibial og transfemoral amputasjonskirurgi
- kan beskrive sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale proteser
- har kunnskap om silikon, elastomer og skummede materialer
- kjenner utfordringer til protesebehandling i utviklingsland
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende grunnleggende klinisk resonnering
- vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale ressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
- klinisk og teknisk kurs.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Hjemmeeksamen i grupper to til tre studenter, besvarelse med omfang 3300 til 3800 ord med individuell muntlig høring, inntil 20 minutter.
Gruppen får delkarakter på den skriftlige besvarelsen. Karakteren må være A-E for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele skalaen kan brukes.
Ny eksamen:
Studentene må omarbeide besvarelsen dersom den er vurdert til F.
Hvis karakteren etter muntlig er F, må studenten fremstille seg til ny muntlig høring.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
- utvidet kunnskap om norskdidaktiske utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
- fordypet forskningsbasert kunnskap om litteraturens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
- fordypet kunnskap om literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
- inngående kunnskap om og forståelse av litteraturens danningsmuligheter og estetikk
- inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
- utvidet kunnskap om bruk av skjønnlitteratur i begynneropplæringen (for trinn 1-7) / ungdomstrinnet (for trinn 5-10)
- utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
- analysere og formidle litterære tekster som kan engasjere barn og unge og utvikle bredde- og dybdelesing
- analysere og formidle barne- og ungdomslitteratur i ulike medier for å fremme leselyst og lesemotivasjon hos både gutter og jenter
- problematisere faglig relevante sammenhenger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
- håndtere fagspørsmål på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
- formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
- bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Sensorordning
Se fagplanen.