EPN-V2

ORTO1300 Transtibial- og transfemoralproteser Emneplan

Engelsk emnenavn
Transtibial and Transfermoral Protheses
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.

    Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given opportunity to submit a reworked version.

    If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

  • Forkunnskapskrav

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten og smerte som følger av amputasjoner
    • kjenner til transtibial og transfemoral amputasjonskirurgi
    • kan beskrive sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale proteser
    • har kunnskap om silikon, elastomer og skummede materialer
    • kjenner utfordringer til protesebehandling i utviklingsland

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
    • utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
    • redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
    • anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
    • skrive journal
    • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
    • søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende grunnleggende klinisk resonnering
    • vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
    • kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
  • Arbeids- og undervisningsformer

    All answers are assessed by one examiner.

    An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent. MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methodology, 10 ECTS credits.

  • Vurdering og eksamen

    -

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Gruppen får delkarakter på den skriftlige besvarelsen. Karakteren må være A-E for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele skalaen kan brukes.

  • Sensorordning

    En ekstern og en intern sensor vurderer begge eksamensdelene for minimum 20 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.