EPN

ORTO1100 Anatomi og fysiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy and Physiology
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Anatomi er grunnleggende for å kunne vurdere funksjon og funksjonshemming hos brukere med plager knyttet til bevegelsesapparatet. Funksjon kartlegges og vurderes gjennom systematiske undersøkelser.  Dette emnet omhandler funksjonsundersøkelser av underekstremitet unntatt fot. Fot, trunkus og overekstremitet kommer senere i studiet. 

Fysiologi er grunnleggende for å forstå normale og patologiske prosesser. 

Tabellen viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng: 

  • Anatomi (10,5 stp.).
  • Fysiologi (4,5 stp.).
  • Sum studiepoeng:  15 stp.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjon
  • har kunnskap om hudens struktur og funksjon
  • har kunnskap om sirkulasjons- og respirasjonssystemets oppbygning, mekanismer og funksjoner
  • har kunnskap om det perifere, sentrale og autonome nervesystemets oppbygning, mekanismer og funksjon
  • har kunnskap om mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
  • har kunnskap om mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
  • har kunnskap om sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper, tester og målinger som er aktuelle for ortopediingeniørs virksomhet
  • kan gjøre rede for grunnleggende genetiske prinsipper
  • har kunnskap om embryologi og kroppens utvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • palpere og identifisere underekstremitetsstrukturer på kroppens overflate
  • utføre og begrunne enkel funksjonsundersøkelse av underekstremitet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere med bruker under funksjonsundersøkelse
  • forholde seg respektfullt til menneskekroppen ved undersøkelse og er kjent med etiske dilemmaer knyttet til undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Det veksles mellom forelesninger, seminarer med preparater, ferdighetstrening i funksjonsundersøkelse på medstudenter, databasesøk, bruk av digitale ressurser og selvstudier. Deler av undervisningen er felles med andre helsefagutdanninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Todelt eksamen: Individuell flervalgseksamen (digital), én time, og individuell praktisk/muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Hver del får delkarakter. Vekting: 33 prosent på flervalgseksamen og 66 prosent på praktisk/muntlig eksamen.

Hvis en delkarakter er F, blir karakteren F.

Ny eksamen:

Deler som har fått karakter F, må tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Maskinell sensur/eventuelt én intern sensor på flervalgsdel.

En ekstern og en intern sensor vurderer alle studenter på praktisk/muntlig del.