EPN-V2

ORIPRA3 Praksis: Underekstremitets- og trunkusortoser Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement: Lower Limb- and Spinal Orthotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert læringsmiljø i barnehagen med bevegelse, helse og naturopplevelser som sentrale elementer for alle barn
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • fordypet kunnskap om hvordan arbeid med natur, helse og bevegelse kan bidra til inkludering i barnehagen
  • videreutviklet kunnskap om økologi, bærekraftig utvikling, fysisk aktivitet, mat og helse
  • utvidet kunnskap om barns kroppslige lek, utfordring og mestring, undring og oppdagelser i ulike rom og med ulike materialer 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt  og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke - og natur-miljøer i barnehagens nærmiljø
  • lede kompetanseutvikling blant personalet i fagdidaktisk arbeid knyttet til arbeid med natur, helse og bevegelse
  • utøve kritisk og etisk refleksjon over av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan reflektere kritisk over ulike leke- og lærings miljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
  • har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter

Forkunnskapskrav

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser. 

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

Praksisstudier

Praksisopplæringen i fordypningen består av 10 dager obligatorisk praksisopplæring på studentens eget arbeidssted. 

Ved fravær fra praksisperioden, må det være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i Retningslinjer for praksis og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng). 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive hvordan organisering og struktur på praksisstedet påvirker yrkesutøvelsen
  • gjøre rede for sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder relevant for underekstremitets- og trunkusortoser
  • utdype hvordan ulike typer ortoser inngår i behandling, habilitering og rehabilitering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, begrunne, gjennomføre og reflektere over kliniske prosesser med hovedvekt på underekstremitets- og trunkusortoser
  • framstille modell og ortoser samt veilede i bruk av ortosen
  • analysere og reflektere over utfallsmål som er aktuelle for å måle virkning av ortoser i henhold til ICF’s rammeverk (kroppsstrukturer, funksjon, aktivitet og deltagelse)
  • vurdere behov for å henvise pasienter til samarbeidspartnere
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • diskutere og reflektere over behandling av barn som trenger ortoser
  • gjennomføre en kvalitetskontroll av ortopediske hjelpemidler
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i kliniske praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
  • utvise og reflektere over profesjonalitet i alle oppgaver på praksisstedet
  • handle empatisk og respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse
  • selvstendig skrive journal og andre dokumenter som anvendes på praksisstedet
  • håndtere etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • bidra til godt samarbeid og koordinering med tverrprofesjonelle team
  • reflektere over egen utvikling, brukerens perspektiv og perspektivene til andre yrkesutøvere innen helseprofesjonene
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse 

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter
  • Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
  • Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer

Faglig aktivitet med krav om deltakelse 

Det er krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Deltakelse på presentasjoner av fordypningsarbeidet for og av medstudenter og eventuelt  representanter fra barnehager

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsluttende vurdering

Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 20 minutter til presentasjon og om lag 15 minutter til etterfølgende faglig samtale. 

Eksamen legges til slutten av fordypningsperioden i 8. semester. 

Vurderingskriterier

Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.

Ny/utsatt eksamen 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.  

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A - F.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Emneoverlapp

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTOPRA3 Praksis - Ortoser til underekstremitet og trunkus.