Programplaner og emneplaner - Student
OASV4200 Forskningspraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practice in Research
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene erfaring i gjennomføring av vitenskapelig arbeid. Studenten gjennomfører et nærmere avtalt vitenskapelig arbeid under veiledning av en vitenskapelig tilsatt. Gjennom empiriske undersøkelser og teoretisk refleksjon skal studenten tilegne seg innsikt og ferdigheter som skal til for å gjennomføre et arbeid som holder god vitenskapelig standard. Emnet skal både gi praktiske ferdigheter som er til hjelp for studenten under det senere arbeidet med masteroppgaven, og bidra med teoretisk og praktisk kompetanse som er til nytte for pågående forskning ved Handelshøyskolen, eller ved andre deler av OsloMet - Storbyuniversitetet.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha bestått alle de obligatoriske emnene før opptak til forskningspraksis. Emnet har begrenset antall plasser, disse utlyses før slutten av andre semester. Ved konkurranse om plass, velges de med høyest gjennomsnittskarakter fra tidligere emner i studiet. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studenten kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som praksisperioden varer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap:
Studenten har
- Innsikt i planlegging og gjennomføring av forskningsprosjekter.
- Spesialisert kunnskap om teorier og metoder i administrasjon og styring som benyttes i forskningsprosjektet.
- Innsikt i utfordringer for praksisfeltet, og hvordan kunnskap fra fagområdet kan bidra til å øke forståelsen for, og bedre håndteringen av, disse utfordringene.
Ferdigheter:
Studenten
- Kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor faglitteratur i administrasjon og styring, og finne fram til og benytte relevant materiale i et forskningsprosjekt.
- Kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og ha evnen til kritisk tenkning også rundt egen forskerrolle og profesjon.
- Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse:
Studentene kan
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder.
- Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og allmennheten.
Arbeids- og undervisningsformer
Det lages en avtale om innholdet i arbeidet som den vitenskapelige assistenten skal gjennomføre, som i omfang skal tilsvare 6 ukers fulltidsstudier og primært gjennomføres innenfor studieårets høstsemester. En vitenskapelig ansatt tilknyttet prosjektet veileder studenten i henhold til avtalen. Arbeidet skal ende opp i en faglig relevant produksjon, et refleksjonsnotat og en muntlig presentasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Den enkelte student må i samråd med veileder identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til forskningsprosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer.
Obligatorisk sluttseminar med muntlig presentasjon av et refleksjonsnotat.
Pensum og obligatorisk aktivitet må være godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studenten må levere et skriftlig faglig produkt og et refleksjonsnotat innen en fastsatt frist.
Det faglige produktet kan være en egen selvstendig publikasjon i rapportform, eller den kan inngå som en selvstendig eller integrert del av en publikasjon fra prosjektet. I det siste tilfellet må studenten angi og prosjektleder godkjenne hvilke deler av publikasjonen som utgjør studentens faglige produkt. Det faglige produktet skal presenteres i en «ramme» i form av en innledning og konklusjon som beskriver bidragets relevans i forhold til resten av prosjektet og trekker noen samfunnsmessige implikasjoner.
Refleksjonsnotatet skal være på ca. 1000 ord, redegjøre for de arbeidsoppgavene studenten har gjennomført, og inkludere en refleksjon over egen læring og bidragets relevans.
Både det faglige produktet og refleksjonsnotatet må være bestått for å få emnet godkjent.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det faglige produktet og refleksjonsnotatet vurderes av en intern og en ekstern sensor.