Programplaner og emneplaner - Student
OASV4000 Virksomhetsstyring i offentlig sektor Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Management in Public Sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styringEnkeltemner knyttet til masterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
x
Forkunnskapskrav
Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Læringsutbytte
Knowledge:
The student has
- Advanced knowledge in management control in the public sector
- Advanced knowledge in performance management in the public sector and is able to utilise this knowledge in new areas of public management
- Advanced knowledge on measuring, analysing and reporting public service performance and its impact on organisational behaviour
Skills:
The student can
- Analyse and critically assess information from different sources and utilise this information for structuring and formulating relevant issues in performance management in the public sector
- Utilise existing theories, methods and interpretations of performance management in the public sector and work independently to solve theoretical and practical issues that are relevant for public policy and management
- Conduct an independent, limited research and development project with supervision in accordance to ethical research norms and academic standards
General competence
The student
- Can contribute to public sector innovation and reforms
Arbeids- og undervisningsformer
- Fysikk, teknologi og utforskende lek i barnehagen
- Bruk av uteområder, biologisk mangfold
- Klassifikasjon og mønster, rom og form, sammenligning og måling
- Barns språkutvikling knyttet til problemløsning, argumentasjon, begrepsdanning og forståelse for symboler
- Bruk av digitale verktøy
- Faglig ledelse og utviklingsarbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
Course paper. The students are to write a 10-15 pages course paper (+/- 10%), individually or in groups of maximum 3 students, which will be used for the formal assessment. The students will be able to submit a draft paper for comments within a given date.
Hjelpemidler ved eksamen
All, as long as the rules for source referencing are followed
Vurderingsuttrykk
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Sensorordning
The course paper is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner will grade a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner's assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass.
Emneoverlapp
This course overlaps with MSLV4300 Økonomi-, budsjett- og resultatstyring.