Programplaner og emneplaner - Student
OAS5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis in Public Administration
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av vitenskapelige metoder, herunder samfunnsvitenskapelig eller juridisk metode. Selv om studentene i utgangspunktet selv velger tema og metode for masteroppgaven, vil interne og tilgjengelige veiledningsressurser også bli tatt hensyn til ved godkjenning av masteroppgavetema og tildeling av veileder. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt etter at alle eksamener i studiets emner er gjennomført.
Forkunnskapskrav
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha fullført minimum 45 studiepoeng inklusive forskningsmetode og vitenskapsteori.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten kan
- formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
- bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten kan
- gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
- formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.
Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.
Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.
Vurdering og eksamen
Various work methods will be used, such as lectures, class discussions and presentations, case analysis and assignments. The students are expected to actively participate during lectures and work on assignments both individually and in groups outside of the joint lectures.
Hjelpemidler ved eksamen
The students are required, in groups of 2-4, to give an oral presentation of a research paper on a specific topic. The time allocated for each paper is about 20 minutes, followed by a class discussion for about 15 minutes. Approval of the presentation is a condition for being allowed to take the exam. More information on the details will be provided by the lecturer and on Canvas.
Vurderingsuttrykk
The students will write a 10-15 pages course paper for the formal assessment (English or Norwegian as optional languages). The papers can be written individually or in pairs of two. The students will be able to discuss their chosen topic in groups during class with supervision from the lecturer.
Sensorordning
All printed or hand-written material is allowed with proper use of references