EPN

NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teach, Subject 2
Studieprogram
Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 bygger videre på den kunnskapen, de ferdighetene og den generelle kompetansen studentene har tilegnet seg i emne 1. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet sin kjennskap til de basale tegnene

  • kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk

  • kjenner til turtakingsregler

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere og bruke enkle setningstyper som fortellende, spørrende, benektende og bekreftende

  • kan fortelle både i monologer og dialoger

  • kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å reflektere over myter og andre misoppfatninger av norsk tegnspråk og om døve mennesker

  • kan reflektere over grammatiske strukturer i norsk tegnspråk i forhold til norsk talespråk

Innhold

Studentene arbeider videre med det grunnleggende vokabularet og håndalfabetene fra emne 1. Videre lærer de å skille mellom utsagnssetninger og ulike typer spørresetninger, uttrykk for negasjon og bekreftelse på forskjellige måter og bruke lokalisasjon i dialoger og monologer. Studentene lærer dessuten å bruke turtakingssignaler, gi uttrykk for tid i dialoger og monologer, bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser.

Arbeids- og undervisningsformer

Den praktiske undervisningen på samlingene foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video mellom samlingene. Det blir gitt tilbakemeldinger fra faglærer på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent to gruppeoppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem per oppgave over valgfritt tema. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to deltakere. Ved behov og etter avtale med faglærer kan gruppen bestå av tre deltakere.

  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent seks individuelle oppgaver på norsk tegnspråk på video, inntil 2,5 minutter per oppgave over valgfritt tema.

    Formålet med videoinnleveringene er både å bidra til studentenes faglige utvikling, gjennom å gi relevante læringsaktiviteter der det skal leveres inn et resultat, og å tjene som underveisevaluering av læringen, der studentene viser sin progresjon.

  • Studentene skal finne fram til en selvvalgt tekst (videotekst) på norsk tegnspråk på Internett og analysere teksten eller et utdrag av den med hensyn til grammatiske og andre språklige aspekter som er gjennomgått i løpet av studiet. Analysen skal dokumenteres i en skriftlig rapport på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på om lag 5-7 minutter, som skal leveres digitalt sammen med nettadressen til den analyserte teksten. Rapporten skal dessuten inneholde refleksjoner over bruk av tekster i skolefaget norsk tegnspråk. I tillegg til øvelse i å oppfatte og forstå tekster på norsk tegnspråk innebærer dette arbeidskravet bruk av IKT ut over kun bruk av læringsplattform, og det innebærer utprøving av ny faglig/fagdidaktisk kunnskap i faget.

  • Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 900-1100 ord, eventuelt på norsk tegnspråk på video i et omfang på 5-7 minutter. Temaet skal være knyttet til pensum og godkjent av faglærer på forhånd. 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale gis kompensatoriske oppgaver ved for høyt fravær.

Vurdering og eksamen

Vår. NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 2: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. A-F.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret. Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. Varighet: om lag 105 minutter (90 minutter forberedelse i språklaboratorium + om lag 15 minutter møte med sensorene).

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk.

Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk.

Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk.

Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper   og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk   tegnspråk. Viser noe evne   til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold   til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala, A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.