EPN-V2

NORY6400 Epokestudier fra 1900 til i dag Emneplan

Engelsk emnenavn
Era Studies from 1900 up until Today
Studieprogram
Norsk med yrkesfaglig profil - 60 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
  • kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
  • kunnskap om språkets utvikling fra 1900 til i dag
  • kunnskap om medieutviklingen i perioden
  • kunnskap om sjangerutviklingen i fiksjon, saktekster og sammensatte tekster
  • kunnskap om språklig påvirkning og flerspråklighet
  • kjennskap til andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene
  • kjennskap til samisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram etter 1900
  • hovedtrekkene i litteraturhistorien fram etter 1900
  • hovedtrekkene i språkhistorien fram etter 1900
  • gjøre rede for samisk og andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom disse
  • gjøre rede for språklig påvirkning og flerspråklighet

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Innhold

- språkhistorie, språkpolitikk og språkdebatt fra 1900 til i dag

- litterære retninger

- sjangerkunnskap og sjangerutvikling

- mediekunnskap og medieutvikling

- samisk og andre nordiske språk

- tekstanalyse og teksttolking

Arbeids- og undervisningsformer

- forelesning, dialog, gruppearbeid

- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner

- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe

- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill

- individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk

- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet:

  • fagartikkel/fagessay på 1600 ord +/- 10 % knyttet til det litterære pensumet og til ett av kjerneelementene i ny læreplan for norskfaget
  • muntlig presentasjon i gruppe innen temaer godkjent av lærer med bakgrunn i elementer i ny læreplan og fokus på nyskapende pedagogisk praksis opp mot elevmedvirkning og ett av de tre tverrfaglige temaene ("demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring)
  • gi muntligvtilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca 10 minutter)

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 7 dager.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor