Programplaner og emneplaner - Student
NORY6200 Tekstkunnskap - skriftlige tekster Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Textual Knowledge - Written Texts
- Studieprogram
-
Norsk med yrkesfaglig profil - 60 sp
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se programplanen
Emneoverlapp med NOR6200.
Forkunnskapskrav
Bestått NORY6100 eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om grammatiske kategorier
- kunnskap om tekstgrammatikk og ulike tekstkulturer
- kunnskap om ulike tekstsjangere, innenfor skjønnlitteratur og sakprosa
- kompetanse i vurdering av egne og andres tekster
- kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdighet
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke og analysere ulike sjangere med hensyn til struktur, hensikt og stilistiske virkemidler
- utvikle skrivekompetansen innenfor utvalgte sakprosasjangere
- anvende teorier for skrivepedagogikk
- planlegge og vurdere skriftlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
- gjøre rede for grammatiske kategorier
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- innsikt i verdien av vektlegging av skriving og lesing som grunnleggende ferdigheter
- forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.
Vurderingsuttrykk
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Sensorordning
Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.
Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.
Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.