EPN-V2

NORY6200 Tekstkunnskap - skriftlige tekster Emneplan

Engelsk emnenavn
Textual Knowledge - Written Texts
Studieprogram
Norsk med yrkesfaglig profil - 60 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen

Emneoverlapp med NOR6200.

Forkunnskapskrav

Bestått NORY6100 eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grammatiske kategorier
  • kunnskap om tekstgrammatikk og ulike tekstkulturer
  • kunnskap om ulike tekstsjangere, innenfor skjønnlitteratur og sakprosa
  • kompetanse i vurdering av egne og andres tekster
  • kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke og analysere ulike sjangere med hensyn til struktur, hensikt og stilistiske virkemidler
  • utvikle skrivekompetansen innenfor utvalgte sakprosasjangere
  • anvende teorier for skrivepedagogikk
  • planlegge og vurdere skriftlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
  • gjøre rede for grammatiske kategorier

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av skriving og lesing som grunnleggende ferdigheter
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Sensorordning

Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.

Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.

Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.