Programplaner og emneplaner - Student
NORC6110 Grunnleggende lese-og skriveopplæring, språket som system og språket i bruk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Subject 1
- Studieprogram
-
Norsk 1, trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
«Kunsten å dragge» (eng. "The Art of Drag"), et utøvende og tverrestetisk studie som går ut på at studenten skal bli kjent med kunstformen «drag» og hva som skal til for å anvende og formidle drag. Drag ses her som iscenesettelse av kjønn og uttrykk gjennom transformasjonsteknikker og scenekunst. Studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter gjennom praktisk-teoretisk undervisning/workshops med hovedvekt på det praktiske. Her får studenten det som skal til for å kunne skape sitt draguttrykk og formidle et kunstnerisk drag-konsept på en scene. Dette videreutdanningsstudiet foregår i løpet av et halvår og gir til sammen 15 studiepoeng.
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med norskstudiet er eit vekselspel mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring, studentane sitt eige arbeid med språk og tekstar og didaktisk refleksjon. I emne 1 er det lagt vekt på å lære å bruke nettbaserte forum som verktøy for oppgåveinnleveringar, faglege ressursar og individuell oppfølging frå lærar, men også til kommunikasjon studentane imellom. Individuelt arbeid i form av sjølvstudium og oppgåveskriving vekslar med medstudentrespons i gruppe og undervisning på samlingane.
Deltakarane arbeider med didaktiske oppgåver til fagstoffet mellom samlingane. Oppgåvene knyter saman teoretisk fagstoff og didaktisk refleksjon. Utgangspunktet for oppgåvene er mellom anna observasjon av begynnaropplæring på eigen skule og elevtekstar henta frå klasser på barnetrinnet.
I tillegg til lærarstyrte undervisningsopplegg blir samlingane brukte til at studentane deler erfaringar frå eiga undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgjande individuelle arbeidskrav må vere godkjente før studenten kan gå opp til eksamen i emne 1:
- Fagartikkel om begynnaropplæring etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. (1500 ord +/- 10%). Målform: bokmål.
- Skriftleg oppgåve (1800 ord +/-10%) Elevtekstanalyse på mikro- og makronivå med tilbakemelding til eleven. I tillegg skal studenten levere ei kort eigenvurdering (100-150 ord) og gje respons til medstudentar på delar av fagartikkelen. Denne oppgåva er grunnlag for førebudd innlegg på munnleg eksamen. Målform: nynorsk.
- Digital prøve om utvalde emne om utvalte grammatiske emne. Målform: bokmål. Viss kandidaten etter to forsøk ikkje får godkjent den digitale prøva, vil kandidaten likevel kunne gå opp til eksamen, men vil bli høyrt spesifikt i dette kunnskapsemnet på munnleg eksamen.
For meir informasjon om innhaldet i arbeidskrava, sjå informasjon på universitetets læringsplattform ved studiestart.
Vurdering og eksamen
Emnet dreier seg om forholdet mellom barnevernet, mediene og offentligheten. Barnevernet omtales i stort omfang og på ulike måter, både i sosiale medier og tradisjonelle medier. I emnet diskuteres betydninger og konsekvenser av mediebruk og medieomtale på barnevernfeltet, med utgangspunkt i forskningslitteratur og aktuelle TV-dokumentarer/podkast.
Emnet har fire hovedområder:
- Medienes omtale og presentasjon av barnevernet.
- Barnevernets bruk av medier i sin strategi for å kommunisere med samfunnet.
- Barn og ungdoms bruk av sosiale medier.
- Muligheter og utfordringer ved barnevernansattes bruk av sosiale medier i arbeid med barn, ungdom og foreldre.
Studentene deler seg innledningsvis i mindre grupper på 4-5 studenter og velger et tema innenfor en av hovedområdene over, som de kan fordype seg i. Gruppene skal jobbe jevnlig med sitt tema i løpet av valgemnet, med veiledning av lærere.
Vurderingsuttrykk
I forkant av eksamenen skal studenten gjennomføre et arbeidskrav der hen muntlig forklarer, viser og reflekterer over et kunstnerisk konsept. Dette konseptet blir utgangspunktet for den praktiske eksamenen og må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i emnet.
Sensorordning
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
· har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier.
· har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier.
· har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter.
· har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier.
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier.
· har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene.
· kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier.
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse.
Opptakskrav
Arbeidet vil skje gjennom forelesninger av eksterne og interne undervisere, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.