Programplaner og emneplaner - Student
NOR6611 Lesing og læring i en tospråklig kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Reading and learning in a bilingual context
- Studieprogram
-
Norsk som andrespråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper for programmering av applikasjoner for mobile enheter
- gjøre rede for ressurshåndtering og hvordan GUI løsninger tilpasses små formfaktorer
- gjøre rede for arkitektur, rammeverk og API-er på Android plattformen
- forklare hvordan wi-fi og lokasjonsbaserte tjenester kan utvikles
- forklare hvordan audio, video og kamera kan benyttes i mobile applikasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- designe og utvikle effektive brukergrensesnitt til mobile applikasjoner
- utvikle mobile applikasjoner med databasekoblinger i Android rammeverket med SQLite
- publisere den testede programvaren til en fysisk enhet
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell forståelse for utvikling av applikasjoner for mobile enheter
Forkunnskapskrav
Forelesninger. Utviklingsarbeid individuelt eller i gruppe på to.
Læringsutbytte
- Theory of science
- The research process
- Research design and methods
- Research ethics
- Data collection, analysis and interpretation of quantitative and qualitative data
Innhold
The course is split into two main areas:
- The preliminary project, which must be approved in order to continue in the course and complete the bachelor’s thesis.
- The bachelor’s thesis.
The preliminary project gives the students an opportunity to prepare for the professional and personal challenges they will face when working on the bachelor’s thesis.
The bachelor’s thesis gives the students insight into leadership and innovation in relation to design and the designer’s role in society. The preliminary project gives the students an understanding of design as a market factor. Skills in developing market concepts on the basis of market data form a central part of this.
In the bachelor’s thesis, students will complete and document a design project where they take responsibility for their own choices and use all the expertise they have acquired throughout the programme. They must show further development, that they master the design process and demonstrate their level of competence as product designers.
The choices the students make in the field are their own responsibility and comprise part of the documentation of their knowledge, skills and competence on graduation from the programme.
Arbeids- og undervisningsformer
Grunnlaget for vurdering er læringsutbyttebeskrivelser for den enkelte praksisperioden, og er konkretisert i en vurderingsrapport. Studentene blir vurdert med grunnlag i observasjon og skriftlig dokumentasjon knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning og skriftlige refleksjonslogger med egenvurdering. Både undervisningen og loggene drøftes med praksislærer. Studenten har selv ansvar for å arkivere egenvurderingen i en individuell praksismappe i universitetets digitale læringssystem.
Vurdering i praksis skal bidra til læring og utvikling hos studentene. Vurderingen skal foregå underveis i praksisperiodene, slik at studentene er orientert om hvordan de fungerer i forhold til forventet læringsutbytte i den enkelte praksisperioden. Midt i praksisperioden skal studentene få en midtveisvurdering av praksislærer.
Etter avsluttet praksisperiode skriver praksislærere en sluttvurdering. Vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i lærerutdanningen, praksislærer og rektor ved praksisskolen. Det benyttes karakteren bestått/ikke bestått, og det er praksislærer som setter denne karakteren.
Studenter som står i fare for ikke å bestå en praksisperiode, skal ha skriftlig melding om dette senest midtveis i praksisperioden. Studenten innkalles snarest til møte med representant fra utdanningen, praksislærer og rektor. Studenter som vurderes til «ikke bestått» i en praksisperiode, kan likevel fullføre semesteret i utdanningen.
Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres. Hvis praksis blir vurdert til «bestått» ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til «ikke bestått» ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere presisering av bestemmelsene, se § 8 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- Project description for the bachelor’s thesis
- Preliminary project and concept proposal (must be approved by a given deadline in the sixth semester in order to proceed with the course)
- Participation in a midway assessment
- Reflection notes
- Individual plan for a public presentation of the Bachelor’s thesis
Vurdering og eksamen
Portfolio assessment subject to the following requirements:
- Detailed project description
- Product
- Documentation of the finished product
- Documentation of the design process
- Physical and/or digital material to present the bachelor’s thesis in a public setting
- Presentation of the bachelor’s thesis to the examiners (may be open to supervisors and students).
A preliminary grade is awarded for parts 1-5 of the bachelor’s thesis. Candidates who are awarded a grade F (fail) for parts 1-5 are not allowed to take the oral exam. The exam result for parts 1 to 5 can be appealed.
After the oral presentation (part 6), the grade can be adjusted up or down by up to one grade.
The assessment of the oral presentation cannot be appealed.
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Ingen
Sensorordning
Emnet bygger på ferdigheter i Javaprogrammering.
For å ha utbytte av emnet forutsetter det et faglig nivå tilsvarende eksamen i ITPE/DAPE1400 eller tilsvarende.