EPN

NOAN6200 Andrespråksidaktikk og språk i bruk Emneplan

Engelsk emnenavn
Second language didactics and language in Use
Studieprogram
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet konsentrerer seg om språk i bruk i hverdagsliv, samfunnsliv og yrker, og kombinerer skriving, lesing (forståelse) og muntlig kommunikasjon.

Et overordnet perspektiv i emnet er å utvikle språklige veiledningsstrategier for lærere slik at de kan legge til rette for at målgruppen utvikler sin språkkompetanse, reseptivt og produktivt, i en sosial og samfunnsmessig kontekst.

Emnet vil også legge vekt på å oppøve en kritisk holdning til egen språklig formidling, men også til språklig kommunikasjon generelt i en større sammenheng. I emnet vil studentene praktisere og videreutvikle den grunnleggende språkkompetansen fra emne 1 til språkbruk i en større sosial og samfunnsmessig sammenheng. Her vil det også inngå mellommenneskelige aspekter slik som motivasjon, holdninger og verdier knyttet til andrespråklæring.

Forkunnskapskrav

Bestått NOAN6100

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om andrespråkspedagogikk og didaktikk

  • har kunnskap om ulike språklige veiledningsstrategier

  • har kunnskap om kommunikasjonsstiler

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for læring i et andrespråksperspektiv

  • kan vise hvordan didaktiske vurderinger og tilbakemeldinger utvikler språkkompetansen

  • kan anvende ulike språklige veiledningsstrategier

  • kan stimulere til kritisk tenkning rundt språklige uttrykk og tekster

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egne didaktiske valg for språkutvikling og kritisk tenkning

  • kan vise hvordan språkbruk og kontekst henger sammen i samfunn og yrkesliv

  • kan gi opplæring i språk i et mangfoldsensitivt perspektiv

Innhold

Sentrale temaer vil være:

  • Flerspråklighet; forståelse og bruk av innvandreres medbragte språkkompetanse

  • Kritisk tenkning og refleksjon rundt språkets innhold og form, og språklig formidling av verdier og holdninger

  • Didaktikk – utvikle språkkompetanse ved bruk av hverdagstekster, yrkestekster og samfunnstekster

  • Veiledning og tilbakemelding; strategier for utvikling av språkkompetanse

  • Kommunikasjon med ulike målgrupper, samhandling og samarbeid (språklige tilpasninger og egnet språkbruk)

  • Kjennetegn ved språkbruk i det offentlige rom (opplæring, medier og arbeidsliv/frivillighet, hverdagsliv, profesjonsspråk)

Arbeids- og undervisningsformer

Emne NOAN6200 er delvis samlingsbassert, der første og siste samling er fysisk, og den andre samlingen er digital. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter. Emnet baseres i stor på bruk av autentiske tekster fra samfunn og arbeidsliv. Arbeid med disse tekstene krever studentaktive arbeidsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Individuelt refleksjonsnotat der studentene skal reflektere over hvordan tilrettelegge didaktisk for læring av norsk som andrespråk. Omfang 1000 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravet er å utdype studentenes forståelse for den uløselige forbindelsen mellom de ulike teoriene og deres mulige implementering i praksis. Med andre ord forventes det at studentene skal vise at den teoretiske kunnskapen de har ervervet, kan bidra til refleksjon rundt og utvikling av ulike, mer eller mindre kreative, pedagogiske løsninger i form av adekvate oppgaver, aktiviteter eller undervisningsmateriale for flerspråklige klasserom.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet for én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave.

Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 6 timer.

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet

  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

 

Et maskinskrevet A4 ark (fontstørrelse 11) med egne notater.

Vurderingsuttrykk

 

Gradert karakter A - F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.