Programplaner og emneplaner - Student
NMBD6000 Naturfag og matematikk i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences and Mathematics in Preschool
- Studieprogram
-
Naturfag og matematikk i barnehagen
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Emneplan for naturfag og matematikk i barnehagen
Natural Sciences and Mathematics in Preschool
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage
Studieprogramkode: NMBDO
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonell endring 01.02.2017 Gjeldende fra høstsemesteret 2017
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Emneplanen gjelder for kull 2017/2018
Innledning
Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Sentralt er legemiddelbrukere i ulike livsfaser og med ulike sykdommer, med fokus på individtilpasset oppfølging og informasjon om riktig legemiddelbruk. Det generelle faginnholdet settes inn i et samfunnsperspektiv om medisinering og medikalisering i ulike livsløp og sykdomsgrupper.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Samfunnsfarmasi, 4 studiepoeng
- Epidemiologi, 3 studiepoeng
- Statistikk, 3 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
- har bred kunnskap om farmasøytiske tjenester
- kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
- kjenner til informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
- kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
- kjenner til sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
- kan anvende epidemiologiske begreper
- kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
- kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i legemiddelrelaterte problemstillinger i samfunnet
- kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
- kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
- kan bidra til innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
Innhold
- Fysikk, teknologi og utforskende lek i barnehagen
- Bruk av uteområder, biologisk mangfold
- Klassifikasjon og mønster, rom og form, sammenligning og måling
- Barns språkutvikling knyttet til problemløsning, argumentasjon, begrepsdanning og forståelse for symboler
- Bruk av digitale verktøy
- Faglig ledelse og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med mappe-oppgaver. Gjennom en veksling mellom teoretiske forelesninger og praktiske studentøvelser i etterlevelse (ulike farmasøytiske formuleringer) tilrettelegges det for at studentene skal lære seg mer om utfordringer ved legemiddelbruk i ulike livsløp og for ulike sykdommer. Studentene skal lære seg statistiske begreper og epidemiologi gjennom datalab og kritisk artikkelvurdering. Canvas og Open EdX er emnets digitale verktøy.
I forbindelse med dette emnet skal studentene også delta på «Innovation Camp», som arrangeres for tredjeårsstudenter på flere av fakultetets bachelorstudier. Fokus er på innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid samt seminar med muntlig fremlegg
- digital historiefortelling om egne utfordringer ved etterlevelse av legemiddelbruk
- deltakelse på «Innovation Camp»
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen
1) Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min.
2) Individuell mappe bestående av 2 skriftlige oppgaver, inntil 2000 ord per oppgave
Det gis en samlet karakter basert på følgende vekting av eksamensdelene: Muntlig eksamen 60 %, mappe 40 %. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Ved fastsetting av karakter på mappen teller hver oppgave i mappen likt, men karakteren på mappen blir F dersom en av oppgavene blir vurdert til F.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen (mappe) av eksamen.
Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F på en av eksamensdelene, må denne delen tas på nytt. Dersom mappen har fått karakteren F, må studenten omarbeide den delen/ de delene som har fått F.
Hjelpemidler ved eksamen
Muntlig: Ingen hjelpemidler tillatt
Mappe: Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Muntlig: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelser.
Mappe: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Opptakskrav
Opptakskrav
Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som barnehagelærer.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er lærere med godkjent barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studiet er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med bakgrunn i Kompetanse for framtidens barnehage-strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020.