EPN-V2

NMBD6000 Naturfag og matematikk i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences and Mathematics in Preschool
Studieprogram
Naturfag og matematikk i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Fagplan

Emneplan for naturfag og matematikk i barnehagen

Natural Sciences and Mathematics in Preschool

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage

Studieprogramkode: NMBDO

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonell endring 01.02.2017 Gjeldende fra høstsemesteret 2017

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Emneplanen gjelder for kull 2017/2018

Innledning

Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Sentralt er legemiddelbrukere i ulike livsfaser og med ulike sykdommer, med fokus på individtilpasset oppfølging og informasjon om riktig legemiddelbruk. Det generelle faginnholdet settes inn i et samfunnsperspektiv om medisinering og medikalisering i ulike livsløp og sykdomsgrupper.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Samfunnsfarmasi, 4 studiepoeng
  • Epidemiologi, 3 studiepoeng
  • Statistikk, 3 studiepoeng

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
  • har bred kunnskap om farmasøytiske tjenester
  • kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
  • kjenner til informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
  • kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
  • kjenner til sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
  • kan anvende epidemiologiske begreper
  • kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
  • kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i legemiddelrelaterte problemstillinger i samfunnet
  • kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
  • kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
  • kan bidra til innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid

Innhold

  • Fysikk, teknologi og utforskende lek i barnehagen
  • Bruk av uteområder, biologisk mangfold
  • Klassifikasjon og mønster, rom og form, sammenligning og måling
  • Barns språkutvikling knyttet til problemløsning, argumentasjon, begrepsdanning og forståelse for symboler
  • Bruk av digitale verktøy
  • Faglig ledelse og utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med mappe-oppgaver. Gjennom en veksling mellom teoretiske forelesninger og praktiske studentøvelser i etterlevelse (ulike farmasøytiske formuleringer) tilrettelegges det for at studentene skal lære seg mer om utfordringer ved legemiddelbruk i ulike livsløp og for ulike sykdommer. Studentene skal lære seg statistiske begreper og epidemiologi gjennom datalab og kritisk artikkelvurdering. Canvas og Open EdX er emnets digitale verktøy.

I forbindelse med dette emnet skal studentene også delta på «Innovation Camp», som arrangeres for tredjeårsstudenter på flere av fakultetets bachelorstudier. Fokus er på innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid samt seminar med muntlig fremlegg
  • digital historiefortelling om egne utfordringer ved etterlevelse av legemiddelbruk
  • deltakelse på «Innovation Camp»

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert eksamen

1) Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min.

2) Individuell mappe bestående av 2 skriftlige oppgaver, inntil 2000 ord per oppgave

Det gis en samlet karakter basert på følgende vekting av eksamensdelene: Muntlig eksamen 60 %, mappe 40 %. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Ved fastsetting av karakter på mappen teller hver oppgave i mappen likt, men karakteren på mappen blir F dersom en av oppgavene blir vurdert til F.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen (mappe) av eksamen.

Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F på en av eksamensdelene, må denne delen tas på nytt. Dersom mappen har fått karakteren F, må studenten omarbeide den delen/ de delene som har fått F.

Hjelpemidler ved eksamen

Muntlig: Ingen hjelpemidler tillatt

Mappe: Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Muntlig: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelser.

Mappe: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som barnehagelærer.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere med godkjent barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studiet er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med bakgrunn i Kompetanse for framtidens barnehage-strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020.