EPN-V2

NMBD6000 Naturfag og matematikk i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences and Mathematics in Preschool
Studieprogram
Naturfag og matematikk i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Fagplan

Emneplan for naturfag og matematikk i barnehagen

Natural Sciences and Mathematics in Preschool

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage

Studieprogramkode: NMBDO

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonell endring 01.02.2017 Gjeldende fra høstsemesteret 2017

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Emneplanen gjelder for kull 2017/2018

Innledning

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Til avsluttende vurdering skal studenten skrivetolke en muntlig framlagt tekst(er)/lydopptak. Eksamen gjennomføres individuelt,;i gruppe(r) i klasserom. Studenten må ha privat medbrakt PC/Mac. Omfang er om lag én;time.

Forkunnskapskrav

Ev. tildelt forberedelsesmateriale i forbindelse med muntlig framlagte tekst(er)/lydopptak, samt studentens egen autokorrekturliste(r).

Læringsutbytte

Karakterskalaen er bestått/ikke bestått. Kravet for bestått er

-å;produsere en tilfredsstillende, tolket tekst i en tilrettelagt situasjon. Teksten skal være en tolket gjengivelse av den muntlig fremlagte teksten/lydopptaket, uten vesentlig språklige eller innholdsmessige avvik

-å kunne skrive minimum 350 anslag i minuttet.;

Innhold

  • Fysikk, teknologi og utforskende lek i barnehagen
  • Bruk av uteområder, biologisk mangfold
  • Klassifikasjon og mønster, rom og form, sammenligning og måling
  • Barns språkutvikling knyttet til problemløsning, argumentasjon, begrepsdanning og forståelse for symboler
  • Bruk av digitale verktøy
  • Faglig ledelse og utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes én;intern;og én ekstern sensor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Solfrid Hauger Rudningen

Vurdering og eksamen

Emnet gir en innføring i hurtigskriving (touch) på tastatur, bruk av tekniske løsninger som autokorrektur, komprimeringsteknikker, og ergonomi.

Hjelpemidler ved eksamen

x

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Sensorordning

Eksamensoppgavene vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Opptakskrav

Opptakskrav

Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som barnehagelærer.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er lærere med godkjent barnehagelærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studiet er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med bakgrunn i Kompetanse for framtidens barnehage-strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020.