EPN-V2

NATB6220 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2
Studieprogram
Naturfag 2, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det andre emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer: Fysikk II, Jorda, planeten som ble levende II, Teknologi i skolen II og Naturfagdidaktikk IIb. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er mappeeksamen etter emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
  • har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
  • har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
  • har kjennskap til kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
  • har kjennskap til eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
  • har kjennskap til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
  • har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
  • har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Emne IV er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Fysikk 2
  • Teknologi i skolen 2
  • Jorda, planeten som ble levende 2
  • Naturfagdidaktikk 2b

Naturfagdidaktikk 2b

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Vurdering
    • vurdere læringsutbytte
    • sluttvurdering
  • Varierte arbeidsformer
    • bruk av ulike læringsarenaer
    • elever som forskere i naturfag
    • åpne forsøk og variasjon av parameter

Fysikk 2

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper knyttet til
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • universet og universets utvikling
    • kraft og bevegelse
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
  • Om praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen 2

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Jorda, planeten som ble levende 2

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi med vekt på evolusjon.

  • Darwins evolusjonsteori og tidlige teorier om utvikling.
  • Biologiske mekanismer bak evolusjon.
  • Mer om tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.
  • Jordas og livets opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.

Arbeids- og undervisningsformer

x

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Studenten velger ut tre arbeidskrav som inngår i den avsluttende vurderingsmappen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2":

Presentere et undervisningsopplegg, forsøk eller annet faglig interessant fra en konferanse i naturfag. Alternativt skrive om naturfaglig aktivitet på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Omfang inntil 1000 ord.

I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2b":

  • Utarbeide, gjennomføre og rette prøve i valgfritt naturfagemne på egen skole og skrive rapport om prosessen. Omfang 1000 ord +/- 10%.

I hovedemnet "Fysikk 2":

  • Registrering av en fysisk parameter ved hjelp av en sensor (for eksempel måling av lyd eller temperatur). Digital bearbeiding av data for fysisk parameter som involverer programmering (koding). Arbeidet dokumenteres ved hjelp av bilder eller video og kort tekst eller lyd. Omfang inntil 1000 ord.

  • Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).

I hovedemnet "Teknologi i skolen 2":

  • Individuelt loddesertifikat (én time).
  • Lage et produkt med elektroniske komponenter. Prosessen dokumenteres ved hjelp av bilder og kort tekst eller lyd. Presenteres digitalt. Omfang 3-5 minutter.
  • Faglig tekst om elektroniske kommunikasjonssystemer. Omfang 1000 ord +/- 10%.

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende 2";

  • Objektsamling (20 objekter).
  • Faglig test i emnet (45 minutter).

Utvalgte arbeidskrav danner grunnlag for avsluttende vurdering i emnet.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I hovedemnet «Jorda, planeten som ble levende 2»

  • Deltakelse på ekskursjon

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Vår. NATB6220 emne 2: Mappeeksamen. A-F.

Avsluttende vurdering i emne 2 gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en mappeeksamen med tre utvalgte arbeidskrav fra årets emner. Det skal i tillegg skrives en reflekterende tekst med et naturfagdidaktisk tema som binder arbeidskravene sammen (omfang: 2000 ord +/- 10%). Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Sensorordning

Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.